Królewskie Siły Powietrzne (Royal Air Force) zamierzają w ciągu najbliższych czterech lat zintensyfikować prace nad przyszłościowymi programami zbrojeniowymi. Równolegle planują wycofać znaczną liczbę eksploatowanych obecnie statków powietrznych.
Mniej wielozadaniowych Eurofighter Typhoon
Do 2025 r. RAF na wycofać najstarsze wielozadaniowe samoloty bojowe Eurofighter Typhoon (ponad 20), reprezentujące standard Tranche 1. Po przeprowadzonej dekadę temu modernizacji do wersji Block 5 są one przeznaczone do zwalczania celów powietrznych, mając ograniczone możliwości w zakresie „powietrze-ziemia”. Zaoszczędzone na eksploatacji najstarszych Typhoonów fundusze Brytyjczycy przeznaczą na modernizację nowszych maszyn, prace nad nowym radarem AESA (Radar 2) oraz dopracowanie i integrację z pociskami „powietrze-ziemia” MBDA SPEAR Cap 3.
Czytaj także: Marco Lupo: Eurofighter to propozycja Leonardo dla Polski
Ostatni ze 180 zbudowanych dla RAF Typhoonów FGR.4 przekazano użytkownikowi we wrześniu 2019 r. Obecnie około 120 samolotów tego typu stanowi wyposażenie ośmiu jednostek. Czterech dywizjonów w Lossiemouth w Szkocji, trzech w Conningsby oraz eskadry na Falklandach. IDR zakłada utrzymanie w służbie siedmiu dywizjonów Typhoonów.
F-35B Lightning II. Drugi samolot bojowy RAF
Drugim typem odrzutowego samolotu bojowego RAF jest Lockheed Martin F-35B Lightning II. Wariant skróconego startu i pionowego lądowania będzie stanowić wyposażenie trzech dywizjonów w bazie Marham i jest głównym typem stacjonującym na dwóch nowych lotniskowcach typu Queen Elizabeth. Planowano zamówienie 138 F-35B, jednak według obecnych planów będzie ich mniej, przynajmniej na razie.