W produkcji uzbrojenia Stany Zjednoczone od lat są numerem jeden. Ten fakt potwierdza także najnowsza lista stu największych, czyli mających największe przychody, przedsiębiorstw zbrojeniowych na świecie opublikowana przez Międzynarodowy Sztokholmski Instytut Badań nad Pokojem (SIPRI). Zestawienie obejmuje rok 2024. Wśród 10 największych, aż sześć firm pochodzi z USA, a pięć z pierwszych sześciu to tzw. „wielka piątka”, czyli Lockheed Martin (sprzedaje Polsce m.in. samoloty F-35), RTX (system Patriot), Northrop Grumman (system kierowania ogniem IBCS), General Dynamics (czołgi Abrams) i Boeing (śmigłowce AH-64E Apache).
Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie są najnowsze trendy w przychodach największych firm zbrojeniowych na świecie?
- W jaki sposób brytyjskie firmy zbrojeniowe wyróżniają się na tle innych europejskich krajów?
- Dlaczego europejski przemysł zbrojeniowy rozwija się szybciej niż amerykański?
- Jakie są perspektywy dla polskiego przemysłu zbrojeniowego w najbliższych latach?
W sumie przychody firm na liście SIPRI wyniosły prawie 680 mld dol. Jednak warto zwrócić uwagę, że nie ma na tej liście kilku głośnych startupów zbrojeniowych, których wyceny są liczone w miliardach, jednak przychody na razie za nimi nie nadążają. Takim przykładem jest choćby niemiecki Helsing, który specjalizuje się w produkcji dronów.
Podium to Brytyjczycy, Francuzi i Włosi
Jednak „wielką piątkę” rozbija brytyjskie BAE Systems, które w tym roku uplasowało się na miejscu czwartym. To oznacza, że inaczej niż np. rok temu, Amerykanie nie mają pierwszych pięciu miejsc w tym zestawieniu. Wysoka pozycja BAE to potwierdzenie tego, że w Europie to brytyjski przemysł zbrojeniowy jest najsilniejszy. Wśród 26 europejskich firm na liście SIPRI, aż siedem to brytyjskie. Ich przychody w 2024 r. to ponad 52 mld dol., czyli dwa razy więcej niż drugiej w tym europejskim zestawieniu Francji. Mimo że Francuzi uważają się za zbrojeniowo niezależnych, ponieważ potrafią w dużej mierze samodzielnie produkować zarówno samoloty, okręty (również podwodne) czy pojazdy lądowe, a nawet mają arsenał jądrowy, to jednak pod kątem przychodów zdecydowanie ustępują Brytyjczykom. Francuskie podmioty w TOP 100 to Naval Group, Thales, Safran i Dassault Aviation.
Czytaj więcej
A jednak się da! Po prawie 15 latach udało się doprowadzić do końca program zakupu okrętów podwod...