FCAS powoli nabiera kształtów

Wizualizacja samolotu FCAS. Rys./Airbus.

Minister ds. sił zbrojnych Francji Florence Parly i obrony Republiki Federalnej Niemiec Ursula von der Leyen uruchomiły fazę przemysłową budowy samolotu bojowego nowej generacji FCAS (Future Combat Air System).

Wizyta w zakładach grupy Safran stała się też okazją do podpisania dwóch umów. Pierwsza z nich dotyczy uruchomienia prac nad silnikiem do FCAS, który opracuje konsorcjum Safran i MTU. Według deklaracji, w połowie roku planowane jest zawarcie formalnego kontraktu na budowę demonstratora technologii takiego silnika.

Druga umowa, o wartości 65 mln euro, dotyczy uruchomienia prac koncepcyjnych i projektowych.

FCAS ma, według deklaracji politycznych, stanowić odpowiedź na potrzeby sprzętowe głównych europejskich potęg gospodarczych i militarnych. Mowa o członkach NATO oraz Unii Europejskiej, które będą za kilkanaście lat potrzebować samolotów bojowych nowego pokolenia.

Zaangażowane w projekt kraje planują także wersję eksportową maszyny. W tej kwestii brak jednak finalnego porozumienia międzyrządowego odnośnie ewentualnych ograniczeń. Tak jak w przypadku obecnych Eurofightera i Rafale, FCAS może być jednym z dwóch euromyśliwców przyszłości. Własną maszyny tworzą też Brytyjczycy w ramach międzynarodowego konsorcjum skupionego wokół programu Tempest.

Czytaj także: Hiszpania dołączyła do programu myśliwca przyszłości

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Zbrojeniowy salon w Kielcach kusi w tym roku rakietami

Broń przeciwlotnicza, bojowe śmigłowce, pojazdy pancerne nowej generacji i drony zdominowały w tym roku ...

Rośnie napięcie na Morzu Południowochińskim

Chiny kontynuują ekspansję w rejonie Morza Południowochińskiego. Bazują na roszczeniach roszczeniach wynikających z tzw. ...

Nowe ciężarówki dla Wojska Polskiego

12. Wojskowy Oddział Gospodarczy z Torunia rozstrzygnął przetarg na zakupu partii ciężarówek dla Sił ...