Zatonięcie indonezyjskiego okrętu podwodnego KRI Nanggala

KRI Nanggala (402) Marynarki Wojennej Republiki Indonezji. Fot./US Navy/Mass Communication Specialist 3rd Class Alonzo M. Archer.
KRI Nanggala (402) Marynarki Wojennej Republiki Indonezji. Fot./US Navy/Mass Communication Specialist 3rd Class Alonzo M. Archer.
Okręt podwodny KRI Nanggala (402) Marynarki Wojennej Republiki Indonezji, który zatonął z całą załogą 21 kwietnia br. w rejonie wyspy Bali. Fot./US Navy/Mass Communication Specialist 3rd Class Alonzo M. Archer.

Władze Republiki Indonezji poinformowały o odnalezieniu wraku zaginionego 21 kwietnia okrętu podwodnego KRI Nanggala. Jego kadłub rozpadł się na trzy części, które spoczywają na głębokości 838 m. Wszyscy znajdujący się na pokładzie ‒ 53 osoby ‒ zginęli.

Dzień wcześniej, 24 kwietnia, na zwołanej specjalnie konferencji prasowej dowództwa Marynarki Wojennej Republiki Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Laut, TNI-AL), potwierdzono autentyczność pierwszych znalezionych szczątków. Mowa o części wyrzutni torped, zestawu do smarowania peryskopów i dywaników modlitewnych członków załogi. To z kolei utwierdzało władze, że faza poszukiwawczo-ratownicza została formalnie zakończona i rozpoczęła się faza poszukiwania wraku jednostki.

Czytaj także: Thales zmodernizuje indonezyjską korwetę

Wrak KRI Nanggala odnalazła singapurska jednostka ratownicza MV Swift Rescue, która dotarła w rejon akcji 24 kwietnia. Dodatkowo poszukiwanie wspierały m.in. amerykańskie samoloty patrolowe Boeing P-8A Poseidon.

Okręt podwodny KRI Nanggala (402) miał przeprowadzić ćwiczebne strzelanie torpedowe. 20 kwietnia w godzinach porannych czasu lokalnego załoga poprosiła o zgodę na zanurzenie na akwenie na północ od Bali. Po jej otrzymaniu okręt rozpoczął procedurę, jednak potem, w określonym w ramach ćwiczenia czasie, nie udało się nawiązać z nim łączności. Jako pierwszy w rejonie wydarzenia próby skomunikowania się podjął towarzyszący KRI Nanggala w tym szkoleniu okręt wielozadaniowy KRI Spica (934).

Wkrótce marsz. lotnictwa Hadi Tjahjanto, dowódca Sił Zbrojnych Republiki Indonezji, poinformował że KRI Nanggala zaginął około 95 km (51 mil morskich) na północ od Bali. Marynarka poinformowała, że KRI Nanggala poprosił o pozwolenie na zanurzenie w celu odpalenia torpedy AEG SUT o godzinie 03:00 czasu lokalnego (20:00 UTC, 20 kwietnia). Około godziny po uzyskaniu zgody okręt stracił kontakt z personelem na powierzchni. Nazajutrz (21 kwietnia) TNI-AL wysłała wezwanie pomocy do Międzynarodowego Biura Łącznikowego ds. Ratowania Załóg Okrętów Podwodnych (International Submarine Escape and Rescue Liaison Office).

Czytaj także: Kolejne okręty podwodne dla Indonezji

Jako pierwsze do akcji ratowniczej włączyły się: korweta KRI Diponegoro (365) i nowiutkie fregaty KRI Raden Eddy Martadinata (313) oraz KRI I Gusti Ngurah Rai (332),  a także siły lotnicze. Jednocześnie Ministerstwo Obrony Republiki Indonezji oświadczyło, że rządy Australii, Singapuru i Indii odpowiedziały na ich prośby o pomoc. Floty tych państw dysponują środkami do ratowania załóg okrętów podwodnych. Pierwszy do akcji wyruszył okręt wsparcia i ratownictwa morskiego Republiki Singapuru MV Swift.

21 kwietnia około godziny 07:00 czasu lokalnego, siły powietrzne wykryły w rejonie przypuszczalnego zatonięcia okrętu ślady wycieku ropy na powierzchni.

W momencie zaginięcia KRI Nanggala miał na pokładzie 53 osoby, w tym 49 członków załogi, dowódcę innego okrętu i trzech specjalistów broni podwodnej. To dość zaskakująca informacja, ponieważ jednostki typu 209 mają załogi (zależnie od wersji) rzadko przekraczające 35-36 osób. W przypadku okrętów TNI-AL opracowania podają, że jest to 6 oficerów i 28 podoficerów i marynarzy.

Czytaj także: Herkulesy dla Indonezji

KRI Nanggala był jednostką niemieckiego typu 209/1300, znanego lokalnie jako Cakra. Zbudowany został w stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) w Kilonii. Stępkę położono w marcu 1978 r., zaś wodowanie odbyło się 10 września 1980 r. Przekazanie jednostki odbiorcy nastąpiło 21 października 1981 r.

Nie jest to więc okręt nowy, ale w 1989 r. zaliczył remont główny w HDW. Kolejną naprawę, tym razem połączoną z modernizacją przeszedł w Republice Korei, podczas której wymieniono większość kadłuba lekkiego, podobnie jak uzbrojenie, sonar, radar, system kierowania walką, a system napędowy zmodernizowano.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Program LongShot. Rys./DARPA/Northrop Grumman.

DARPA pracuje nad bezzałogowymi myśliwcami

Agencja ds. Zaawansowanych Projektów Obronnych (DARPA, Defense Advanced Research Projects Agency) rozpoczęła program LongShot. ...

PLP: w czas niepewności trzeba przejrzeć i naoliwić broń

Polskie Lobby Przemysłowe, skupiające przedstawicieli przemysłu zbrojeniowego, w specjalnym wystąpieniu do władz RP wzywa ...

Francuskie myśliwce lecą do Kataru

Emirskie Siły Powietrzne Kataru odebrały pierwszy wielozadaniowy samolot bojowy Rafale w wersji DQ F3. ...