Do kolejnej fazy postępowania zakwalifikowały trzy oferty złożone przez: francuski holding Naval Group, szwedzka grupa Saab i niemiecki thyssenkrupp Marine Systems. Oznacza to, że z dalszej gry odpadła hiszpańska Navantia, która również zamierzała powalczyć o ten lukratywny kontrakt.
Czytaj także: Analiza Radaru: Czy Program Orka zakończy się na używanych okrętach podwodnych?
Ministerstwo Obrony Królestwa Holandii ogłosiło także, że wybór zwycięskiej oferty nastąpi w 2021 r. Orientacyjną datę podpisania zamówienia wskazano na rok 2022. Przy okazji Haga potwierdziła, że chodzi o budowę czterech nowych okrętów podwodnych dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii.
Następcy okrętów typu Walrus
Nowe jednostki mają zastąpić okręty typu Walrus, zbudowane przez holenderską stocznię Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w ostatniej dekadzie XX wieku. Obecnie Koninklijke Marine eksploatuje cztery takie okręty. Najstarszy z nich – HNLMS Walrus – rozpoczął służbę w marcu 1992 ., a najmłodszy – HNMLS Bruinvis – w lipcu dwa lata później.
W 2013 r. uruchomiono program modernizacji tych okrętów. Pozwoli on na utrzymanie jednostek w służbie przez kolejną dekadę, przy zachowaniu stopnia nowoczesności adekwatnego do realiów drugiej dekady XXI wieku.