Norweskie F-35 osiągnęły wstępną gotowość operacyjną

Wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-35A Lightning II, należące do Luftforsvaret, osiągnęły wstępną gotowość operacyjną.

Publikacja: 07.11.2019 15:15

Norweski F-35A podczas lotu szkolnego. Fot./Lockheed Martin.

Norweski F-35A podczas lotu szkolnego. Fot./Lockheed Martin.

Foto: Norweski F-35A podczas lotu szkolnego. Fot./Lockheed Martin.

Oznacza to, że Norwegia jest trzecim europejskim użytkownikiem samolotów rodziny F-35, w którym osiągnęły one poziom operacyjny. Wcześniej osiągnęli go Brytyjczycy, którzy użyli swoich maszyn w działaniach bojowych na Bliskim Wschodzie. Gotowość osiągnęli także Włosi, którzy wykorzystali je w NATO-wskiej operacji Icelandic Air Policing.

Czytaj także: Pierwsza misja włoskich F-35A

Obecnie w bazie lotniczej Ørland stacjonuje 15 norweskich F-35A. Kolejnych siedem znajduje się w Stanach Zjednoczonych, gdzie służą do szkolenia.

Dodatkowo, w ramach ćwiczeń i przygotowań do osiągnięcia gotowości operacyjnej, są okresowo przenoszone do bazy Rygge w południowej części kraju. Łącznie Oslo deklaruje zakup 52 maszyn, które zastąpią F-16AM/BM.

Według planów, w przyszłym roku norweskie F-35A zostaną przebazowane na Islandię w związku z udziałem w misji Icelandic Air Policing, a od 2022 r. rozpoczną dyżury bojowe w systemie obrony powietrznej Norwegii.

Uzyskanie wstępnej gotowości operacyjnej ogłoszono pomimo nierozwiązanych problemów z systemem spadochronu hamującego. Według przekazów medialnych, zespół ten – wprowadzony specjalnie na życzenie Norwegów – nie uzyskał nadal wymaganego poziomu niezawodności.

Czytaj także: Tanieją amerykańskie supermyśliwce F-35

Obecnie są prowadzone próby zmodyfikowanego systemu hamującego, które mają zakończyć się w lutym 2020 r. W przypadku ich pozytywnego wyniku, wdrożenie ulepszonego systemu hamowania z wykorzystaniem spadochronu we wszystkich maszynach ma nastąpić latem przyszłego roku. Jest to ważne dla całego programu, gdyż zainteresowanie integracją tego zespołu rośnie, szczególnie wśród użytkowników operujących samolotami na terenach, gdzie może wystąpić oblodzenie pasów startowych.

Oznacza to, że Norwegia jest trzecim europejskim użytkownikiem samolotów rodziny F-35, w którym osiągnęły one poziom operacyjny. Wcześniej osiągnęli go Brytyjczycy, którzy użyli swoich maszyn w działaniach bojowych na Bliskim Wschodzie. Gotowość osiągnęli także Włosi, którzy wykorzystali je w NATO-wskiej operacji Icelandic Air Policing.

Czytaj także: Pierwsza misja włoskich F-35A

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego