Samolot myśliwski F-35A z dywizjonu testowego 461st FTS podczas lotu nad kalifornijską bazą Edwards AFB. Fot./Lockheed Martin

Dobra wiadomość dla polskich Sił Powietrznych. Amerykański myśliwiec 5 generacji F-35, absolutny priorytet w planach zakupowych MON, jest obecnie najtańszy w historii.

Cena „Błyskawicy” w podstawowej wersji A spadła poniżej 80 mln. dol. za egzemplarz.

To efekt  porozumienia Pantagonu i głównego integratora i producenta – giganta zbrojeniowego z USA Lockheed Martin.

Czytaj także: Lockheed Martin przeprowadzi kolejne testy F-35

Zakłady koncernu z Fort Worth w Teksasie ujawniły, że koszt jednej maszyny udało się zbić o 12,8 proc. Spadek ceny jest wynikiem umowy o wartości 34 mld dol. na produkcję i dostawę 478 samolotów F-35. Ten kontrakt obejmuje samoloty dla Stanów Zjednoczonych, zagranicznych partnerów programu F-35 oraz innych państw nabywających myśliwce w trybie FMS. Cała zamówiona produkcja będzie zrealizowana w trzech transzach.

Przystępniejsza cena przed czasem

Lockeed Martin zapewnił, że dzięki wspomnianej umowie, program F-35 spełnia, a nawet przekracza swoje długofalowe cele redukcji kosztów dla każdego wariantu. Tym samym, cena jednego egzemplarza F-35A (lądującego konwencjonalnie), włączając w to samolot i silnik, wynosi teraz mniej niż 80 mln dol.

Amerykańskie myśliwce F-35B na pokładzie USS America. Fot./Lockheed Martin

– Obniżenie kosztów to krytyczny czynnik dla powodzenia programu F-35. Cieszymy się, że udało się nasz cel osiągnąć wcześniej niż planowano – powiedział generał broni amerykańskich Sił Powietrznych Eric Fick, dyrektor programu F-35.

– Podpisana umowa, warta 34 mld dol., to prawdziwy historyczny przełom dla programu F-35 – dodał.

Czytaj także: Nowa modyfikacja sprawi, że F-35 będą znacznie bezpieczniejsze

Umowa obejmuje 291 samolotów dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych, 127 dla państw będących partnerami programu F-35 oraz 60 sztuk dla innych państw w ramach programu FMS.

Graf./Lockheed Martin

Cel: marketingowy sukces Błyskawicy

– Dzięki przemyślanym strategiom pozyskiwania zamówień, silnemu partnerstwu między rządem USA i przemysłem oraz nieustannej koncentracji na jakości i redukcji kosztów, przedsięwzięciu F-35 (F-35 Enterprise) udało się obniżyć ceny zakupu samolotu 5. generacji F-35 tak, że są one teraz równe lub niższe od cen obecnie używanych samolotów 4. generacji – powiedział Greg Ulmer, wiceprezes i dyrektor generalny programu F-35 w firmie Lockheed Martin.

Na zwiększonej sprzedaży samolotów zależy dziś wszystkim, na czele z producentami.

Czytaj także: Turcja usunięta z programu F-35

– Rosnąca skala zamówień to czysty biznes. Pozwala racjonalizować koszty wytwarzania broni i miarkować ceny zachęcając do zakupów kolejnych klientów – mówią lotniczy eksperci.

– Przy wielkoseryjnej produkcji i dużej sprzedaży są szanse na dalsze obniżanie ceny samolotu. Trzeba tutaj przypomnieć, że na początku maszyna kosztowała ok. 100 mln dol za sztukę – twierdzą analitycy.

Samoloty Lockheed Martin F-35A Lighting II USAF. Fot./USAF.

Przedstawiciele LM tłumaczą, że obecny koszt jednostkowy wersji podstawowej F-35, poniżej 80 mln dol., stanowi łączną cenę nabycia. Mówimy o kompletnym systemie 5. generacji z wbudowanymi czujnikami i zasobnikami celowniczymi. Dla porównania. Jeśli chcielibyśmy, by samoloty 4 generacji osiągnęły podobny poziom, trzeba je dodatkowo doposażyć. To oznacza dodatkowe koszty związane z modernizacją, a potem utrzymania dodatkowych instalacji pokładowych.

 450 maszyn w służbie

Zdaniem Lockheed Martin F-35 zaczyna odgrywać kluczową rolę w dzisiejszym systemie światowego bezpieczeństwa. Obecnie 450 samolotów tego typu operuje z 19 baz na całym globie. Przeszkolono ponad 910 pilotów oraz 8 350 specjalistów personelu serwisowego. Flota maszyn F-35 wylatała łącznie ponad 220 tys. godzin. Osiem krajów ma samoloty F-35 operujące z baz na własnym terenie, a siedem jednostek ogłosiło wstępną zdolność operacyjną. 

Czytaj także: F-35A zaatakowały cele w Iraku

Poza umacnianiem globalnego bezpieczeństwa i partnerstwa, F-35 zapewnia ekonomiczną stabilność Stanom Zjednoczonym oraz międzynarodowym partnerom. Program tworzy miejsca pracy, rozwija handel i bezpieczeństwo oraz przyczynia się do wzrostu światowego bilansu handlowego.

F-35 jest budowany przez tysiące pracowników w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie. Poprzez ponad 1,4 tys. dostawców w 46 stanach i w Puerto Rico, program F-35 przyczynia się  bezpośrednio i pośrednio do utrzymania ponad 220 tys. miejsc pracy w samych USA. W międzynarodowym łańcuchu dostaw współpracuje już 100 zagranicznych kooperantów. Tworzą oni  tysiące kolejnych miejsc pracy.

F-35 w polskim arsenale odstraszania

Pozyskanie 32 wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A Lightning II, w ramach programu o kryptonimie Harpia, zaplanowano w przyjętym pod koniec lutego br. Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2026. MON nie ukrywa, że inwestycja w nowe skrzydła ma priorytet. Siły Powietrzne pilnie potrzebują wymienić zużyte i coraz bardziej awaryjne myśliwce rosyjskiej konstrukcji.

Czytaj także: Jest zgoda Departamentu Stanu na sprzedaż F-35 Polsce

Zdaniem gen. Rajmunda Andrzejczaka, szefa Sztabu Generalnego WP, inwestycja w nowoczesne samoloty to także konieczność. To one w przyszłości będą głównym elementem bojowego odstraszania. Tylko nowa generacja maszyn będzie w stanie pokonywać tworzone obecnie na Wschodzie bariery antydostępowe.

Makieta myśliwca F-35A Lightning II prezentowana podczas MSPO w Kielcach. Fot./Roman Bosiacki
NZ. SAMOLOT F-35
Fot. Roman Bosiacki /CF/Fotorzepa

Pod koniec września Kongres USA zgodził się na sprzedaż Polsce 32 myśliwców F-35. Wyjściowa cena całego pakietu lotniczego i szkoleniowo- technicznego dla programu „Harpia” to 6,5 mld dol. Zgodnie ze scenariuszem postępowania, przewidzianym w przypadku eksportu tak nowoczesnego amerykańskiego uzbrojenia, zgoda Kongresu otwiera drogę do negocjowania „linijka po linijce” szczegółów ostatecznej umowy. To w niej doprecyzowany zostanie ostateczny zakres zamówienia i finalną cenę sprzętu wraz z pakietem wsparcia technicznego i szkoleniowego.

Czytaj także: F-35 bez offsetowych technologii

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Niska gotowość operacyjna największą bolączką US Air Force

Do końca września bieżącego roku siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) oraz marynarka wojenna (US ...

VIS 100. Fot./materiały prasowe

Nowe visy z „Łucznika” podbijają cywilny rynek

W ciągu ostatnich 9 miesięcy, od sierpnia 2020 do końca maja tego roku, nabywców ...

Izraelska amunicja do fińskich Leopardów 2

Firma IMI Systems wygrała przetarg na dostawę amunicji przeznaczonej do eksploatowanych w tym kraju ...