Problemy amerykańskich Herkulesów. 123 maszyny wycofane z linii

C-130J Super Hercules podczas inspekcji technicznej w bazie lotniczej Ramstein AB w Niemczech. Fot./USAF

Dowództwo jednostek transportowych sił powietrznych USA wycofało z linii 123 samoloty transportowe typu C-130 Hercules.

Zakaz lotów został ogłoszony po tym, jak podczas rutynowego przeglądu odkryto „nietypowe” pęknięcia w strukturze centropłata w jednym z egzemplarzy C-130H. Chodzi konkretnie o punkt mocowania skrzydła do dolnej części centropłata zwany „tęczowym mocowaniem”. Samoloty C-130 posiadają prostokątny centropłat, który na obu końcach posiada górne i dolne „tęczowe mocowania” stanowiące cztery punkty mocowania skrzydeł.

Szczegóły tzw. tęczowego mocowania skrzydła samolotu C-130H Hercules. Fot./USAF

Czytaj także: Szklane kokpity w amerykańskich Herkulesach

Każdy z uziemionych Herculesów ma przejść ośmiogodzinną inspekcję techniczną. Jeśli odkryte zostaną pęknięcia zagrażające integralności skrzydła, potrzebna będzie deinstalacja skrzydeł i wymiana wadliwych mocowań. Jak na razie przegląd przeszło 12 samolotów, które z wynikiem pozytywnym zostało przywróconych do służby.

Inspekcje mają objąć ogółem 132 samoloty. 96 egzemplarzy C-130H oraz 36 nowszych C-130J Super Hercules. Z grupy tej 123 samoloty znajdują się w aktywnej służbie, osiem jest w trakcie przeglądów technicznych, a jeden znajduje się w stanie magazynowym.

Czytaj także: Herkulesy dla Indonezji

Wszystkie z uziemionych egzemplarzy to samoloty, które nie miały jeszcze wymienionych centropłatów na nowe. Mają one wciąż zainstalowane stare centropłaty, których resurs wynosi już. ok. 15 tys. godzin. Od 2008 r. firma Lockheed Martin sukcesywnie dostarcza USAF nowe centropłaty o przedłużonej żywotności. Nowe centropłaty zostały zamontowane już w ok. 160 egzemplarzach C-130H i J.

Ogółem siły powietrzne Stanów Zjednoczonych posiadają ok. 450 Herculesów różnych wersji, w tym 300 egzemplarzy typowo transportowych: 175 C-130H oraz 125 C-130J. Jak na razie nie wiadomo czy problem osłabionych centropłatów może dotyczy także innych wersji takich jak: MC-103H, MC-130P, MC-130J, AC-130W, AC-130U, AC-130J, EC-130H, HC-130P, HC-130J, NEC-130J, WC-130J, LC-130H.

Czytaj także: Co dalej z brytyjskimi Super Herculesami?

Jest to drugie już uziemienie Herculesów w tym roku. Na początku lutego USAF uziemiło 60 egzemplarzy C-130H wyposażonych w łopaty śmigieł wyprodukowane przed 1971 r. Obawiano się wówczas, że łopaty oraz ich mocowania mogą nie wytrzymać dalszej eksploatacji. Wymieniono wówczas łopaty śmigieł we wszystkich sześćdziesięciu egzemplarzach.

560 AMXS team installs a new ‚Center Wing Box” on AC-130U model may be the last „U” model to have that done here at Warner Robins Air Logistics Complex.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Polski przemysł na IDEX 2019

W Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich rozpoczęła się międzynarodowa wystawa i konferencja przemysłu ...

Policja zamówiła nowe śmigłowce

Komenda Główna Policji podpisała kontrakt na na zakup trzech lekkich śmigłowców patrolowo-obserwacyjnych. Polska policja ...

Moździerze do naprawy

Wojsko podpisało umowę na wykonanie napraw głównych 98 mm moździerzy M-98. Umowa została zawarta ...