Serwis najnowszych rosyjskich okrętów podwodnych

Stocznia AO „PO Siewmasz” z Siewierodwińska podpisała umowy na serwisowanie strategicznych okrętów podwodnych projektów 955 Boriej i 955A Boriej-A. Mowa o jednostkach wchodzących w skład flot Północnej i Oceanu Spokojnego.

Publikacja: 02.06.2021 11:15

Serwis najnowszych rosyjskich okrętów podwodnych

Foto: Drugi okręt proj. 955 Boriej – Aleksandr Niewskij. Fot./Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej.

Prace objęte umowami zaplanowano na lata 2021-2023. Dotyczą wszystkich znajdujących się w służbie „boomerów” IV generacji, czyli trzech jednostek proj. 955 Boriej – K-535 Jurij Dołgorukij, K-550 Aleksandr Niewskij i K-551 Władimir Monomach oraz okrętu K-549 Kniaz’ Władimir, pierwszego przedstawiciela proj. 955A Boriej-A znajdującego się w służbie.

Czytaj także: Rosja wzmacnia Flotę Pacyfiku

Podpisanie kontraktów z tą firmą nie budzi zdziwienia. Od 2014 r. to Siewmasz jest jedynym wykonawcą prac związanych z budową i obsługą rosyjskich strategicznych okrętów podwodnych IV generacji.

"Okręt projektu 955 Boriej – Aleksandr Niewskij. Fot./Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej."

Drugi okręt proj. 955 Boriej – Aleksandr Niewskij. Fot./Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej.

radar.rp.pl

W miejscach bazowania tych jednostek funkcjonują oddziały stoczni z Siewierodwińska, zaś jej pracownicy realizują prace gwarancyjne i konserwację sprzętu, systemów i uzbrojenia najnowszych rosyjskich strategicznych okrętów podwodnych z napędem jądrowym. Serwisowanie jednostek przeprowadzą nie tylko pracownicy Siewmasza, ale również innych kooperujących z nim rosyjskich firm.

Czytaj także: Rosja: sześć nowych okrętów podwodnych

Aktualnie w Siewierodwińsku trwa wyposażanie i budowa czterech kolejnych okrętów proj. 955A. Pierwszy z nich – Kniaz’ Oleg – zwodowano 16 lipca 2020 r. Stępki pozostałych: Gienieralissimusa Suworowa, Impieratora Aleksandra III i Kniazia Pożarskiego położono w latach 2014-2016. Ponadto w lipcu 2020 r. podpisano umowę na budowę dwóch następnych „boomerów” proj. 955A. Będą nosiły nazwy Dmitrij Donskoj i Kniaz’ Potiemkin. Zawarcie tego kontraktu planowano pierwotnie na 2019 r. Rozpoczęcie budowy miało nastąpić 9 maja 2020 r., aby uświetnić 75. rocznicę zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami. Przydzielone zostaną im zapewne numery stoczniowe 209 i 210, ponieważ będą one szóstą i siódmą jednostką tego typu. Najprawdopodobniej ich stępki zostaną położone z ponad rocznym opóźnieniem podczas odchodów święta WMF pod koniec lipca br.

Prace objęte umowami zaplanowano na lata 2021-2023. Dotyczą wszystkich znajdujących się w służbie „boomerów” IV generacji, czyli trzech jednostek proj. 955 Boriej – K-535 Jurij Dołgorukij, K-550 Aleksandr Niewskij i K-551 Władimir Monomach oraz okrętu K-549 Kniaz’ Władimir, pierwszego przedstawiciela proj. 955A Boriej-A znajdującego się w służbie.

Czytaj także: Rosja wzmacnia Flotę Pacyfiku

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego