Serwis najnowszych rosyjskich okrętów podwodnych

Okręt projektu 955 Boriej – Aleksandr Niewskij. Fot./Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej.
Okręt projektu 955 Boriej – Aleksandr Niewskij. Fot./Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej.
Drugi okręt proj. 955 Boriej – Aleksandr Niewskij. Fot./Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej.

Stocznia AO „PO Siewmasz” z Siewierodwińska podpisała umowy na serwisowanie strategicznych okrętów podwodnych projektów 955 Boriej i 955A Boriej-A. Mowa o jednostkach wchodzących w skład flot Północnej i Oceanu Spokojnego.

Prace objęte umowami zaplanowano na lata 2021-2023. Dotyczą wszystkich znajdujących się w służbie „boomerów” IV generacji, czyli trzech jednostek proj. 955 Boriej – K-535 Jurij Dołgorukij, K-550 Aleksandr Niewskij i K-551 Władimir Monomach oraz okrętu K-549 Kniaz’ Władimir, pierwszego przedstawiciela proj. 955A Boriej-A znajdującego się w służbie.

Czytaj także: Rosja wzmacnia Flotę Pacyfiku

Podpisanie kontraktów z tą firmą nie budzi zdziwienia. Od 2014 r. to Siewmasz jest jedynym wykonawcą prac związanych z budową i obsługą rosyjskich strategicznych okrętów podwodnych IV generacji.

Okręt projektu 955 Boriej – Aleksandr Niewskij. Fot./Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej.
Drugi okręt proj. 955 Boriej – Aleksandr Niewskij. Fot./Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej.

W miejscach bazowania tych jednostek funkcjonują oddziały stoczni z Siewierodwińska, zaś jej pracownicy realizują prace gwarancyjne i konserwację sprzętu, systemów i uzbrojenia najnowszych rosyjskich strategicznych okrętów podwodnych z napędem jądrowym. Serwisowanie jednostek przeprowadzą nie tylko pracownicy Siewmasza, ale również innych kooperujących z nim rosyjskich firm.

Czytaj także: Rosja: sześć nowych okrętów podwodnych

Aktualnie w Siewierodwińsku trwa wyposażanie i budowa czterech kolejnych okrętów proj. 955A. Pierwszy z nich – Kniaz’ Oleg – zwodowano 16 lipca 2020 r. Stępki pozostałych: Gienieralissimusa Suworowa, Impieratora Aleksandra III i Kniazia Pożarskiego położono w latach 2014-2016. Ponadto w lipcu 2020 r. podpisano umowę na budowę dwóch następnych „boomerów” proj. 955A. Będą nosiły nazwy Dmitrij Donskoj i Kniaz’ Potiemkin. Zawarcie tego kontraktu planowano pierwotnie na 2019 r. Rozpoczęcie budowy miało nastąpić 9 maja 2020 r., aby uświetnić 75. rocznicę zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami. Przydzielone zostaną im zapewne numery stoczniowe 209 i 210, ponieważ będą one szóstą i siódmą jednostką tego typu. Najprawdopodobniej ich stępki zostaną położone z ponad rocznym opóźnieniem podczas odchodów święta WMF pod koniec lipca br.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Serwis systemów kierowania ogniem TOPAZ

1. Regionalna Baza Logistyczna otworzyła oferty w postępowaniu przetargowym dotyczącym wykonania usługi serwisu Zautomatyzowanych ...

Program LongShot. Rys./DARPA/Northrop Grumman.

DARPA pracuje nad bezzałogowymi myśliwcami

Agencja ds. Zaawansowanych Projektów Obronnych (DARPA, Defense Advanced Research Projects Agency) rozpoczęła program LongShot. ...

Europejskie fregaty dla US Navy

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych rozstrzygnął pierwszą fazę programu FFG(X). Postępowanie dotyczy wyboru podmiotu, który ...