Amerykanie rozbudowują bazę lotniczą na Islandii

Samolot myśliwski F-15C z dywizjonu 493rd FS Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w gotowości do wykonania misji patrolowej w ramach operacji „Icelandic Air Policing”; Keflavik, 22 maja 2012 r. Fot/USAF.

Pentagon rozpoczął realizację wartego blisko 50 mln dol. projektu rozbudowy bazy lotnictwa morskiego NAS Keflavik na Islandii.

Rewitalizacja starej natowskiej bazy lotniczej ma na celu wzmocnienie obecności sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz NATO na północnej rubieży sojuszu.

Baza lotnicza Keflavik położona jest na półwyspie Rykjanes, w południowo-zachodniej części wyspy. Wybudowana w czasie II wojny światowej przez Stany Zjednoczone, służyła jako punkt przerzutowy dla amerykańskich sił walczących w Europie. Osłaniała również północno-atlantyckie szlaki morskie. W szczególności tzw. przesmyk GIUK, czyli obszar pomiędzy Grenlandią, Islandią a Wielką Brytanią (GIUK – Greenland, Iceland, United Kingdom).

Czytaj także: Konflikt o norweski radar

Przesmyk stanowi strategiczny punkt dostępu do wód Atlantyku. Wykorzystywany był w czasie wojny przez niemieckie okręty podwodne, a do dziś jest wykorzystywany przez okręty rosyjskie.

Po wojnie, na mocy trójstronnego porozumienia pomiędzy Islandią, USA i Wielką Brytanią, baza zachowała status instalacji wojskowej. Następnie, po przystąpieniu Islandii do NATO, stała się bazą natowską wykorzystywaną przez lotnictwo morskie do patrolowania obszaru Morza Północnego (NASKEF – Naval Air Station Keflavik).

Z powodu nieposiadania przez Islandię lotnictwa wojskowego, w czasie zimnej wojny w bazie regularnie stacjonowały samoloty amerykańskich sił powietrznych (USAF).

Czytaj także: US Air Force rozwijają koncepcję operacji z lotnisk wysuniętych

Funkcję bazy natowskiej Keflavik pełnił do września 2006 r. Obecnie baza należy do islandzkich sił ochrony wybrzeża. Od zakończenia II wojny światowej Keflavik jest też jednocześnie cywilnym międzynarodowym portem lotniczym. Od 2008 r. regularnie, na zasadzie rotacyjnej, w bazie stacjonują myśliwce NATO, w ramach operacji „Icelandic Air Policing”. Przeprowadzane są też w niej międzynarodowe ćwiczenia wojskowe.

Samolot P-8A Poseidon z dywizjonu patrolowego VP-16 Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych sfotografowany podczas ćwiczeń na Islandii, 28 kwietnia 2017 r. Fot./US Navy.

Nowe zadania z bazy Kaflavik

W 2017 r. marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) rozpoczęła remont i modernizację hangarów w bazie Kaflavik. Celem wartej około 15 mln dol. inwestycji jest przystosowanie hangarów dla morskich samolotów patrolowych typu P-8A Poseidon. Inwestycja jest częścią szerszego programu prowadzonego pod auspicjami Pentagonu nazywanego „europejską inicjatywą odstraszania” (EDI – European Deterrence Initiative). W ramach EDI Stany Zjednoczone inwestują w infrastrukturę obronną na terenie państw NATO oraz finansują okresowe dyslokacje wojsk i wspólne ćwiczenia wojskowe.

Według najnowszych planów Pentagonu, w najbliższych dniach mają ruszyć trzy nowe projekty obejmujące bazę w Keflaviku.

Czytaj także: F-35A zaatakowały cele w Iraku

W ramach pierwszego, wartego 27,8 mln dol., miejsce postojowe dla samolotów ma zostać rozbudowane i oświetlone tak, aby mogło pomieścić dywizjon samolotów tankowania powietrznego USAF lub ich odpowiedników należących do NATO.

Drugi, warty 15,6 mln dol. projekt, zakłada budowę rampy cargo przystosowanej do obsługi samolotów transportowych typu C-5M Galaxy.

Ostatni wydatek o wartości sześciu mln dol. dotyczy przygotowania na terenie bazy obszaru o powierzchni 40 tys. m2 przeznaczonego dla budynków wojskowych otoczonych ogrodzeniem zabezpieczającym.

Czytaj także: Chiny szykują kolejną bazę wojskową za granicą

Inwestycje świadczą o planach zintensyfikowania działań powietrznych prowadzonych z terenu bazy, do czego będzie potrzebna rozbudowana infrastruktura i zaplecze logistyczne. Pentagon podkreśla jednakże, że nie planuje utworzenia na terenie bazy stałego kontyngentu wojskowego i że żadne samoloty wojskowe nie będą stacjonować w bazie na stałe.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Amerykańsko-amerykański pojedynek w Niemczech

Sikorsky Aircraft złożył ofertę w programie Schwerer Transporthubschrauber (STH), związanym z zakupem dla Bundeswehry ...

Ruszają prace nad laserem dla US Army

Firma Dynetics będzie odpowiedzialna za budowę pierwszego lasera o mocy 100 kilowatów przeznaczonego dla ...

Wojsko zamawia nowe pojazdy ratownicze

Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa poinformowała o podpisaniu umów z firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne ...