Z kolei według rosyjskiego dziennika Izwiestia nowe Su-30SM2 w pierwszej kolejności wzmocnią lotnictwo morskie Floty Bałtyckiej.

Interfaks-AWN w swoich doniesieniach powołuje się na anonimowe źródła w rosyjskim przemyśle zbrojeniowym, zapewne w Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK, Objedinionnaja awiastroitielnaja korporacyja). Obecnie trwają badania w locie zremotoryzowanego seryjnego egzemplarza Su-30SM, na którym zabudowano docelowy napęd przewidziany do wersji Su-30SM2. Chodzi o silniki AL-41F-1S (Izdielije 117S), obecnie napędzające samoloty wielozadaniowe Su-35S. Wykorzystywany do badań w locie egzemplarz Su-30SM z nowymi jednostkami napędowymi otrzymał oznaczenie Su-30SM(D).

Czytaj więcej

Rosja modernizuje bombowce strategiczne

Źródło Interfaksu twierdzi, że harmonogram badań w locie tej maszyny ma planowo zakończyć się w grudniu 2023 r., co w praktyce oznacza, że dostawy seryjnych Su-30SM2 będą mogły rozpocząć się najszybciej w 2024 r. Testy powietrzne obejmują 150 lotów, z czego dotąd przeprowadzono jedynie ok. 10 proc.

Ujednolicenie silników Su-35S i Su-30SM2 ułatwi eksploatację i obniży jej koszty. Poza tym nowy napęd zwiększy możliwości operacyjne samolotu Su-30SM. Nowy silnik ma dysze z wielopłaszczyznowym wektorowaniem ciągu, a nie tylko z dwupłaszczyznowym jak AL-31FP w Su-30SM obecnie. Poza tym Su-30SM2 z nowymi silnikami o większym o ok. 16% ciągu, mniejszym zużyciu paliwa i wyższym resursie będzie miał wyższe parametry czasoprzestrzenne przy tej samej ilości przenoszonego paliwa. Wśród innych udoskonaleń wersji Su-30SM2 wymienia się unowocześnioną awionikę, w tym zmodernizowaną pokładową stację radiolokacyjną lub nawet nową z aktywnym fazowanym szykiem antenowym (ros. AFAR) i rozszerzony zestaw uzbrojenia podwieszanego, a także nowy system radionawigacyjny oraz łączności, tzw. OSNOD (Objediniennaja sistiema swiazi, obmiena dannymi, nawigacyi i opoznawanija), z nowym łączem taktycznej wymiany danych, kompatybilnym z samolotami wielozadaniowymi 5. generacji Su-57S i bezzałogowymi systemami powietrznymi.

Czytaj więcej

10 mld dolarów rosyjskiego eksportu uzbrojenia w 2021 r.

Natomiast jeszcze 29 grudnia ub.r. internetowe wydanie dziennika Izwiestia opublikowało artykuł, w którym napisano, że pierwsze egzemplarze Su-30SM2 trafią do linii już pod koniec 2022 r. Dziennik powołuje się na informacje uzyskane w resorcie obrony. Podaje nawet, że pierwsze Su-30SM2 trafią do 4. Gwardyjskiego morskiego szturmowego pułku lotniczego w Czerniachowsku, czyli głównej lotniczej siły uderzeniowej Lotnictwa Morskiego Floty Bałtyckiej WMF w obwodzie kaliningradzkim. Obecnie wyposażenie 4. pułku jest mieszane, prócz nowych Su-30SM są to także stare, choć zmodernizowane, samoloty bombowe Su-24M. I to właśnie one będą zastąpione nowym maszynami wielozadaniowymi. W ten sposób 4. pułk, razem z 689. pułkiem lotnictwa myśliwskiego (myśliwce Su-27SM/SM3, także przewidziane do wymiany na nowe samoloty w najbliższych latach) stacjonującym w Czkałowsku będą zasadniczą lotniczą siłą w obwodzie kaliningradzkim. Personel 4. pułku miał już rozpocząć szkolenie przygotowujące do eksploatacji nowego typu samolotu. Ten rok pokaże czy Izwiestia, czy raczej Interfaks-AWN ma lepsze źródła i rację. Izwiestia przypomina także, że prócz zamówienia 21 fabrycznie nowych Su-30SM2, Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej podpisało oddzielny kontrakt na modernizację nieujawnionej liczby Su-30SM do poziomu SM2 (Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej ‒ Siły Powietrzno-Kosmiczne i Marynarka Wojenna łącznie, mają ok. 130 tych samolotów).