Suchoje Su-30SM2 w obwodzie kaliningradzkim

Agencja informacyjna Interfaks-AWN podała, że samoloty wielozadaniowe Su-30SM2, czyli najnowsza wersja obecnie produkowanego Su-30SM, wejdzie do linii nie szybciej niż w 2023 r.

Publikacja: 11.01.2022 13:17

Obecnie 4. Gwardyjski morski szturmowy pułk lotniczy z obwodu kaliningradzkiego lata na samolotach w

Obecnie 4. Gwardyjski morski szturmowy pułk lotniczy z obwodu kaliningradzkiego lata na samolotach wielozadaniowych Su-30SM i bombowcach frontowych Su-24M. Te drugie mają wkrótce zastąpić najnowsze Su-30SM2.

Foto: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Z kolei według rosyjskiego dziennika Izwiestia nowe Su-30SM2 w pierwszej kolejności wzmocnią lotnictwo morskie Floty Bałtyckiej.

Interfaks-AWN w swoich doniesieniach powołuje się na anonimowe źródła w rosyjskim przemyśle zbrojeniowym, zapewne w Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK, Objedinionnaja awiastroitielnaja korporacyja). Obecnie trwają badania w locie zremotoryzowanego seryjnego egzemplarza Su-30SM, na którym zabudowano docelowy napęd przewidziany do wersji Su-30SM2. Chodzi o silniki AL-41F-1S (Izdielije 117S), obecnie napędzające samoloty wielozadaniowe Su-35S. Wykorzystywany do badań w locie egzemplarz Su-30SM z nowymi jednostkami napędowymi otrzymał oznaczenie Su-30SM(D).

Czytaj więcej

Rosja modernizuje bombowce strategiczne

Źródło Interfaksu twierdzi, że harmonogram badań w locie tej maszyny ma planowo zakończyć się w grudniu 2023 r., co w praktyce oznacza, że dostawy seryjnych Su-30SM2 będą mogły rozpocząć się najszybciej w 2024 r. Testy powietrzne obejmują 150 lotów, z czego dotąd przeprowadzono jedynie ok. 10 proc.

Ujednolicenie silników Su-35S i Su-30SM2 ułatwi eksploatację i obniży jej koszty. Poza tym nowy napęd zwiększy możliwości operacyjne samolotu Su-30SM. Nowy silnik ma dysze z wielopłaszczyznowym wektorowaniem ciągu, a nie tylko z dwupłaszczyznowym jak AL-31FP w Su-30SM obecnie. Poza tym Su-30SM2 z nowymi silnikami o większym o ok. 16% ciągu, mniejszym zużyciu paliwa i wyższym resursie będzie miał wyższe parametry czasoprzestrzenne przy tej samej ilości przenoszonego paliwa. Wśród innych udoskonaleń wersji Su-30SM2 wymienia się unowocześnioną awionikę, w tym zmodernizowaną pokładową stację radiolokacyjną lub nawet nową z aktywnym fazowanym szykiem antenowym (ros. AFAR) i rozszerzony zestaw uzbrojenia podwieszanego, a także nowy system radionawigacyjny oraz łączności, tzw. OSNOD (Objediniennaja sistiema swiazi, obmiena dannymi, nawigacyi i opoznawanija), z nowym łączem taktycznej wymiany danych, kompatybilnym z samolotami wielozadaniowymi 5. generacji Su-57S i bezzałogowymi systemami powietrznymi.

Czytaj więcej

10 mld dolarów rosyjskiego eksportu uzbrojenia w 2021 r.

Natomiast jeszcze 29 grudnia ub.r. internetowe wydanie dziennika Izwiestia opublikowało artykuł, w którym napisano, że pierwsze egzemplarze Su-30SM2 trafią do linii już pod koniec 2022 r. Dziennik powołuje się na informacje uzyskane w resorcie obrony. Podaje nawet, że pierwsze Su-30SM2 trafią do 4. Gwardyjskiego morskiego szturmowego pułku lotniczego w Czerniachowsku, czyli głównej lotniczej siły uderzeniowej Lotnictwa Morskiego Floty Bałtyckiej WMF w obwodzie kaliningradzkim. Obecnie wyposażenie 4. pułku jest mieszane, prócz nowych Su-30SM są to także stare, choć zmodernizowane, samoloty bombowe Su-24M. I to właśnie one będą zastąpione nowym maszynami wielozadaniowymi. W ten sposób 4. pułk, razem z 689. pułkiem lotnictwa myśliwskiego (myśliwce Su-27SM/SM3, także przewidziane do wymiany na nowe samoloty w najbliższych latach) stacjonującym w Czkałowsku będą zasadniczą lotniczą siłą w obwodzie kaliningradzkim. Personel 4. pułku miał już rozpocząć szkolenie przygotowujące do eksploatacji nowego typu samolotu. Ten rok pokaże czy Izwiestia, czy raczej Interfaks-AWN ma lepsze źródła i rację. Izwiestia przypomina także, że prócz zamówienia 21 fabrycznie nowych Su-30SM2, Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej podpisało oddzielny kontrakt na modernizację nieujawnionej liczby Su-30SM do poziomu SM2 (Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej ‒ Siły Powietrzno-Kosmiczne i Marynarka Wojenna łącznie, mają ok. 130 tych samolotów).

Z kolei według rosyjskiego dziennika Izwiestia nowe Su-30SM2 w pierwszej kolejności wzmocnią lotnictwo morskie Floty Bałtyckiej.

Interfaks-AWN w swoich doniesieniach powołuje się na anonimowe źródła w rosyjskim przemyśle zbrojeniowym, zapewne w Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK, Objedinionnaja awiastroitielnaja korporacyja). Obecnie trwają badania w locie zremotoryzowanego seryjnego egzemplarza Su-30SM, na którym zabudowano docelowy napęd przewidziany do wersji Su-30SM2. Chodzi o silniki AL-41F-1S (Izdielije 117S), obecnie napędzające samoloty wielozadaniowe Su-35S. Wykorzystywany do badań w locie egzemplarz Su-30SM z nowymi jednostkami napędowymi otrzymał oznaczenie Su-30SM(D).

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego