Pierwszym bombowcem zmodernizowanym do postaci Tu-160M jest egzemplarz 4-05, piąty samolot czwartej serii produkcyjnej zbudowany w lutym 1989 r. W czasach ZSRR samolot służył w 184. Lotniczym Pułku Bombowców Ciężkich w Priłukach na Ukrainie. Nosił wtedy numer boczny 22. W październiku 1999 r. dzisiejszy Tu-160M był wśród ośmiu bombowców odkupionych przez federację Rosyjską od Ukrainy i wcielonych potem do 121. Pułku rosyjskich sił powietrznych w bazie Engels. Tam otrzymał gdzie dostał numer 14, rejestrację RF-94103 oraz nazwę Igor Sikorsky.
Zmodernizowane Tu-160
Modernizacja Tu-160M polega na całkowitej wymianie systemów zadaniowych i awioniki bombowca. Radar Obzor-K został zastąpiony nowym radiolokatorem NW1.70 z rodziny Nowella, wyprodukowanym przez firmę Zasłon z St. Petersburga. Biuro projektowe UKBP w Uljanowsku opracowało nowy system wyświetlania danych ze „szklaną” kabiną. Firma Poliot z Niżnego Nowogrodu wykonała system łączności S-505-70.
Czytaj także: Rosja utraciła pierwszy seryjny egzemplarz Su-57
Samolot wyposażono w nowy system sterowania ABSU-200MC i pakiet nawigacyjny K-042KM z układem nawigacji bezwładnościowej BINS-SP-1, astronawigacji ANS-2009M, radiolokacyjnym miernikiem prędkości i kata znoszenia DISS-021-70, odbiornikiem nawigacji satelitarnej A737DP i komputerem nawigacyjnym. Zabudowano całkowicie nowy system samoobrony Redut-70M, a także system rozpoznania BKR-70M. Znaczna część nowego wyposażenia, w tym radar Nowella i pakiet samoobrony Redut, jest zunifikowana z systemami zmodernizowanego bombowca dalekiego zasięgu Tu-22M3M, którego próby w locie rozpoczęły się 28 grudnia 2018 r.
Równolegle z modernizacją obecnych samolotów bombowych Tu-160 do standardu Tu-160M trwają przygotowania do uruchomienia w Kazaniu produkcji nowych bombowców. Fot./MO Federacji Rosyjskiej