Z powodu panującej pandemii koronawirusa przekazanie okrętu podwodnego odbyło się bez pełnego ceremoniału, jak to ma miejsce w normalnych warunkach. Dodatkowow ostatnie prace w stoczni, związane z przygotowaniem jednostki do przekazania, kilońscy stoczniowcy musieli realizować w zaostrzonych warunkach sanitarnych. W przekazaniu jednostki Egipcjanom wzięli udział tylko menadżerowie tkMS związani z tym projektem i przedstawiciele Egipskiej Marynarki Wojennej.

Czytaj także: tkMS zainwestuje 250 mln euro w rozbudowę stoczni w Kilonii

Odebrany właśnie okręt podwodny typu 209/1400mod – o nazwie alfanumerycznej S43 i numerze taktycznym 867 – to trzecia z czterech bliźniaczych jednostek zamówionych przez Egipt. Kontrakt w tej sprawie podpisano w 2011 r. i zawarto go w formule „2+2”. Oznaczało to, że Kair w pierwotnym kontrakcie zamówił dwa okręty z możliwością dokupienia kolejnej pary, z której zresztą skorzystał w 2014 r.

Za dwa pierwsze okręty Egipt zapłacił holdingowi thyssenkrupp Marine Systems 920 mln euro. Koszt dwóch kolejnych, zamówionych w ramach prawa opcji, to ok. 500 mln euro.

Budowa pierwszego okrętu ruszyła w marcu 2012 r., a w grudniu 2016 r. Egipcjanie odebrali prototypowy S41. Formalnie wszedł do służby kilka miesięcy później ‒ w kwietniu 2017 r. Co ciekawe, jeszcze w sierpniu tego samego roku ze stoczni HDW w Kilonii egipscy marynarze odebrali drugi z zamówionych okrętów podwodnych S42. Teraz dołączyła do nich trzecia jednostka. Cały program dostaw zakończy się w przyszłym roku. Tym samym Kair będzie mógł pożegnać się z czterema przestarzałymi okrętami podwodnymi typu ES5A zbudowanymi w Chińskiej Republice Ludowej i zakupionymi w latach 1982-1984.

Czytaj także: Druga niemiecka fregata typu F125 wkrótce w służbie

Okręty podwodne typu 209 thyssenkrupp Marine System oferuje wyłącznie na eksport. W sumie Niemcy sprzedali ich już ponad 60 (z czego większość zbudowała stocznia HDW w Kilonii). Dzisiaj jednostki z tej rodziny eksploatowane są w marynarkach wojennych 14 państw.

Okręty typu 209 są udoskonalane już od ponad 30 lat. Pierwsza jednostka typu 209/1100 w 1971 r. trafiła do Grecji. Dzisiaj okręty typu 209/1400 eksploatują floty: Brazylii, Chile, Republiki Południowej Afryki, Indonezji i Turcji. Wersja 209/1400mod stanowi obecnie najnowocześniejszą wersję tych jednostek.

Okręty w wersji dla Egiptu mierzą 62 m długości i w zanurzeniu wypierają ok. 1600 t. Ich załoga składa się w sumie z 30 oficerów i marynarzy. Jeżeli chodzi o systemy uzbrojenia, to jednostki są wyposażone w osiem wyrzutni kalibru 533 mm do torped Atlas Elektronik DM2A4 SeaHake i kierowanych pocisków przeciwokrętowych Boeing UGM-84L Sub-Harpoon. Łącznie okręt może zabrać na pokład 14 środków bojowych.

Czytaj także: Holenderska rozgrywka o podwodny kontrakt

W najbliższym czasie – o czym już pisaliśmy – tkMS zwiększy moce produkcyjne stoczni HDW. Jest to związane z koniecznością realizacji wielu kontraktów na budowę nowych okrętów podwodnych, w tym sześciu okrętów typu 212 CD (Common Design) w ramach wspólnego niemiecko-norweskiego programu. W okresie do 2023 r. tkMS na rozbudowę infrastruktury w Kilonii przeznaczy 250 mln euro. Inwestycja ta ma uczynić z HDW międzynarodowe centrum kompetencyjne, specjalizujące się w produkcji konwencjonalnych okrętów podwodnych.