Decyzja zapadła niemal dwa miesiące od chwili przylotu pierwszej maszyny tego typu (ZP801, Pride of Moray), co nastąpiło 4 lutego. Obecnie w Wielkiej Brytanii znajduje się także drugi Poseidon MRA1 (ZP802, City of Elgin). Obie stacjonują obecnie w bazie lotniczej Kinloss w Szkocji, a w drugiej połowie roku przelecą do docelowej bazy Lossiemouth. To tam powstaje infrastruktura dla nowych samolotów.
Czytaj także: Pierwszy Poseidon przyleciał do Wielkiej Brytanii
Kolejnych siedem maszyn zostało zamówionych i znajdują się na różnych etapach produkcji. Ostatnia z nich powinna zostać przekazana w listopadzie 2021 r.
Wielka Brytania, dzięki samolotom Poseidon MRA1, odbudowuje potencjał do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych wroga w odległości ponad 1000 km od Wysp Brytyjskich utracony po wycofaniu z eksploatacji samolotów BAE Systems Nimrod MR2 w 2011 r. i rezygnacji z programu ich modernizacji do standardu MRA4. Jednocześnie jest pierwszym europejskim krajem, który zdecydował się na zakup maszyn Boeinga. Śladem Wielkiej Brytanii poszła Norwegia, która zamówiła pięć maszyn.
Czytaj także: Pierwszy Poseidon dla RAF gotowy