Pierwszy z pięciu etapów programu, określony jako 1A, zrealizują spółki: Dassault Aviation, Airbus, Safran, MTU Aero Engines, MBDA i Thales.

Czytaj także: FCAS powoli nabiera kształtów

Prace zaplanowano na 18 miesięcy i są określone jako faza demonstracyjna.

Zgodnie z założeniami programu, rozpoczęcie pierwszych prób w locie nastąpi już w 2026 r. FCAS ma zastąpić po 2040 r. w państwach partnerskich obecnie eksploatowane samoloty bojowe – Eurofighter Typhoon i Dassault Rafale. Obok Francji i Niemiec, trzecim partnerem program jest Hiszpania, która dołączyła do niego w czerwcu 2019 r.

Obecnie FCAS jest jednym z dwóch europejskich programów budowy wielozadaniowych samolotów bojowych nowego pokolenia. Drugim Brytyjsko-Włoski Tempest. Najprawdopodobniej wkrótce dołączy do niego także trzeci partner – Szwecja.

Czytaj także: Niemiecko-francuski czołg przyszłości. Szansa czy miraż?