Nowe myśliwce odpowiedzią na gospodarcze problemy

Fot./materiały prasowe

Tempest i FCAS, dwa najnowsze zachodnioeuropejskie programy budowy samolotów bojowych 6. generacji, dadzą sojusznikom atlantyckiej koalicji nie tylko skrzydlatą broń.

– Branża lotnicza sprzyja rozwojowi i innowacjom – przekonywali w Warszawie uczestnicy seminarium, który zorganizowała Fundacja Pułaskiego.

Wydarzenie poświęcone było współpracy międzynarodowej w dziedzinie przemysłu lotniczego i wpływowi inwestycji w skrzydlaty przemysł na całość gospodarki. Wydarzenie odbyło się pod patronatem ambasad Włoch i Wielkiej Brytanii w Warszawie. W seminarium wzięli udział płk Andrea Truppo odpowiedzialny za międzynarodowe programy we włoskich siłach zbrojnych, Michał Jasiak, wiceprezes Sieci Badawczej Łukasiewicz, prof. Robert Głębocki z Politechniki Warszawskiej oraz reprezentujący koncern Leonardo Costantino Panvini Rosati.

Czytaj także: FCAS powoli nabiera kształtów

W swojej prezentacji płk Truppo, wskazywał, iż branża aeronautyczna jest jednym z najbardziej innowacyjnych sektorów gospodarki. Dostarcza produkty o wysokiej wartości dodanej i zapewnia wysoko wynagradzane miejsca pracy. Innowacje w aeronautyce mają ogromny wpływ na inne sektory gospodarki. Charakteryzują się jednocześnie silnym efektem mnożnikowym. Analizy przeprowadzone w branży lotniczej i obronnej potwierdzają, że same wydatki na badania i rozwój kształtują efekt mnożnikowy na poziomie od 12 do nawet 20. To oznacza, że 1 euro zainwestowane w branżę A&D przynosi od 12 do nawet 20 euro wartości dodanej w pozostałych sektorach gospodarki.

UE wspiera sojuszniczą współpracę

Płk Truppo przekonywał, że zamówienia publiczne realizowane w sektorze obronnym nie powinny być traktowane wyłącznie jako sposób na dostarczenie sprzętu siłom zbrojnym. To również jedno z kluczowych narzędzi polityki przemysłowej i gospodarczej państwa. Rządy, poprzez realizację dużych programów w branży awiacyjnej, zyskują potencjał do kierowania rozwojem przemysłowym kraju.

– Zamówienia wojskowe można i należy traktować nie jako koszt, lecz inwestycję – mówił włoski ekspert.

Czytaj także: BAE Systems o wpływie programu Tempest na gospodarkę Wielkiej Brytanii

Uczestnicy panelu podkreślali, że dziś nawet największe i najbogatsze państwa Europy nie są w stanie samodzielnie realizować dużych programów lotniczych. Kluczem do sukcesu jest połączenie własnych wysiłków i zasobów z potencjałem innych państw.Too nie tylko zapewnia zainteresowanym oczywiste korzyści, ale umożliwia też sięgnięcie po unijne wsparcie. Wieloletnie ramy finansowe UE na lata 2021-2027 przewidują znaczne kwoty na projekty badawczo-rozwojowe. Szczególnie w ramach wielomiliardowego Europejskiego Funduszu Obronnego.

Badania i rozwój zamiast gotowych produktów

W czasie dyskusji panelowej dużo miejsca zajął temat współpracy międzynarodowej. Jak wskazywali paneliści istnieje wiele przykładów udanej współpracy w obszarze lotnictwa. Wszystkie miały dwa wspólne mianowniki. Pierwszy z nich to wola rządów do inwestowania w badania i rozwój zamiast kupowania gotowych produktów. Drugi to chęć uczenia się od zagranicznych partnerów, którzy już mają pożądane kompetencje i chcą się nimi dzielić. Efektem udanej współpracy jest m in. powstanie dobrze prosperujących, rozpoznawalnych na całym świecie firm. Leonardo we Włoszech, CASA (Airbus) w Hiszpanii, czy Embraer w Brazylii.

Równie łatwo o przykłady udanych programów  międzynarodowych. To choćby wielkie przedsięwzięcia w dziedzinie projektowania i produkcji samolotów bojowych. Panavia Tornado, czy Eurofighter Typhoon. Dziś podobną ścieżkę wybrało kilka państw Europy w postaci programów rozwojowych samolotów 6. generacji Tempest i FCAS.

Tak postała Dolina Lotnicza

Polscy analitycy wskazywali, że również w naszym kraju mieliśmy sytuacje, kiedy to decyzje na szczeblu rządowym utorowały drogę do powstania obszarów rozwoju przemysłowego i innowacyjności. Przykładem jest Dolina Lotnicza. To dzięki inwestycjom i współpracy z zagranicznym przemysłem polskim zakładom udało się utrzymać pozycję znaczącego gracza. Np. w branży śmigłowców.

Czytaj także: W Stanach Zjednoczonych oblatano demonstrator technologii myśliwca nowej generacji

Nie ma wątpliwości, jak podkreślano podczas warszawskiego spotkania, że międzynarodowe programy w sektorze awiacji są siłą napędową przemysłu. Mają one również kluczowe znaczenie dla innowacji. Personel potrzebny w tej dziedzinie musi mieć zapewnione dobrze finansowane instytucje edukacyjne i badawcze. Jest to klasyczny przypadek sprzężenia zwrotnego. Przemysł wymaga wykształconych specjalistów. Szkolnictwo wyższe potrzebuje zakładów przemysłowych, w których ich absolwenci mogą znaleźć dobrze płatną pracę o wysokiej wartości dodanej. Rozwój obydwu powinien być napędzany przez wydatki publiczne, które i tak są realizowane w formie …zamówień wojskowych.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Rosja nie zdąży z nową bronią jądrową

Brak najważniejszych materiałów oraz eksplozje na poligonie opóźniają ukończenie przez Rosjan budowy nowych rodzajów ...

Zbrojeniowy Autosan pod prądem

Sanocka firma autobusowa chce odbudowywać motoryzacyjny biznes we współpracy z potentatami krajowej energetyki. Autosan ...

Frangment stacji 29B6 Kontiejnier koło Kowyłkino w Republice Mordowii. Fot./Ministerstwo Obrony FR.

Ujawnienie lokalizacji drugiego rosyjskiego pozahoryzontalnego radaru Kontiejnier

Rosyjska agencja informacyjna RIA Nowosti podała, powołując się na własne źródła w przemyśle obronnym, ...