Siódmy A-50U będzie zmodernizowany w przyszłym roku

W porównaniu do systemu Szmiel na A-50, wersja M ma nowy podsystem komputerowy z cyfrową obróbką sygnału zamiast analogowej; według producenta, nowy Szmiel jest o dwie tony lżejszy i dziesięciokrotnie bardziej niezawodny, niż poprzednio. Fot./MO FR

Dyrektor generalny koncernu Wega Wiaczesław Michiejew zapowiedział, że kolejny, siódmy samolot w wersji A-50Utrafi do sił powietrznych w 2021 r.

Modernizacje samolotów wczesnego ostrzegania Beriew A-50 do postaci A-50U ruszyły w 2011 r.

Zmodernizowany samolot A-50U otrzymał system zadaniowy Szmiel-M opracowany przez koncern Wega. W porównaniu do systemu Szmiel na A-50, wersja M ma nowy podsystem komputerowy z cyfrową obróbką sygnału zamiast analogowej. Według producenta, nowy Szmiel jest o dwie tony lżejszy i dziesięciokrotnie bardziej niezawodny, niż poprzednio. Obrotowa antena radaru pozostała niezmieniona.

Czytaj także: Rosja: nowy sprzęt w armii

Zupełnie nowe są również stanowiska operatorów z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi. Samolot posiada nowe są systemy łączności i nawigacji. Załoga samolotu otrzymała miejsca odpoczynku, kuchnię i toaletę, czego wcześniej nie było. Samolot zachował silniki D-30KP2 z poprzedniej wersji i jedyną zewnętrzną różnicą między nimi jest brak w zmodernizowanym A-50U szerokich wystających na boki płetw przy podwoziu głównym, które wcześniej służyły do ekranowania odbić sygnału radaru od ziemi.

Wszystkie A-50 służą w Eskadrze Lotniczej Samolotów Dalekiego Dozoru Radiolokacyjnego w składzie 610. Ośrodka Zastosowania Bojowego i Przeszkalania Personelu Latających (610 CBP PLS) w Iwanowo Siewiernyj, podporządkowanego dowództwu wojskowego lotnictwa transportowego Rosji. Spośród 24 samolotów A-50 dostarczonych w swoim czasie siłom powietrznym ZSRR, dzisiaj w służbie pozostaje sześć A-50U i trzy samoloty A-50 przed modernizacją. Jeden samolot (numer 40) przechodzi obecnie modernizację u Beriewa w Taganrogu; to właśnie on ma wrócić do służby w 2021 r. Jeszcze dziewięć niezdolnych do lotu A-50 stoi na skraju lotniska w Iwanowo.

Czytaj także: Rosja wzmacnia Flotę Pacyfiku

Jeszcze jeden samolot, numer 52, rejestracja RF-93953, został przerobiony przez Beriewa w prototyp samolotu wczesnego ostrzegania nowej generacji A-100. Jako A-100LL rozpoczął próby w locie 26 października 2016 r. Kolejne A-100 budowane są od nowa, na platformie samolotu transportowego Ił-76MD-90A nowej produkcji.

W defiladzie nad Moskwą uczestniczył samolot 42 (RF-50610), najnowszy ze zmodernizowanych A-50U. Jeszcze jeden A-50U wziął udział w niewielkiej defiladzie powietrznej urządzonej 9 maja przez rosyjski kontyngent wojskowy w bazie Hmeimim w Syrii. Samolot A-50U 45 (RF-93952) przeleciał nad bazą w asyście dwóch Su-24M.

 

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

ZSSW-30. Fot./HSW

Finiszuje ZSSW. Cyfrowy i zabójczy hit zbrojeniówki

Huta Stalowa Wola finalizuje najambitniejszy obecnie projekt badawczo-rozwojowy polskiej zbrojeniówki. To zaprojektowany od podstaw ...

Remonty radarów w WZE

Regionalna Baza Logistyczna z Wałcza poinformowała o podpisaniu dwóch umów z Wojskowymi Zakładami Elektronicznymi ...

Deutsche Marine poszukuje nowych zbiornikowców

Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec zatwierdziło program wyboru i budowy pary nowych okrętów zaopatrzeniowych. ...