Siódmy A-50U będzie zmodernizowany w przyszłym roku

Dyrektor generalny koncernu Wega Wiaczesław Michiejew zapowiedział, że kolejny, siódmy samolot w wersji A-50Utrafi do sił powietrznych w 2021 r.

Publikacja: 10.06.2020 15:14

W porównaniu do systemu Szmiel na A-50, wersja M ma nowy podsystem komputerowy z cyfrową obróbką syg

W porównaniu do systemu Szmiel na A-50, wersja M ma nowy podsystem komputerowy z cyfrową obróbką sygnału zamiast analogowej; według producenta, nowy Szmiel jest o dwie tony lżejszy i dziesięciokrotnie bardziej niezawodny, niż poprzednio. Fot./MO FR

Foto: W porównaniu do systemu Szmiel na A-50, wersja M ma nowy podsystem komputerowy z cyfrową obróbką sygnału zamiast analogowej; według producenta, nowy Szmiel jest o dwie tony lżejszy i dziesięciokrotnie bardziej niezawodny, niż poprzednio. Fot./MO FR

Modernizacje samolotów wczesnego ostrzegania Beriew A-50 do postaci A-50U ruszyły w 2011 r.

Zmodernizowany samolot A-50U otrzymał system zadaniowy Szmiel-M opracowany przez koncern Wega. W porównaniu do systemu Szmiel na A-50, wersja M ma nowy podsystem komputerowy z cyfrową obróbką sygnału zamiast analogowej. Według producenta, nowy Szmiel jest o dwie tony lżejszy i dziesięciokrotnie bardziej niezawodny, niż poprzednio. Obrotowa antena radaru pozostała niezmieniona.

Czytaj także: Rosja: nowy sprzęt w armii

Zupełnie nowe są również stanowiska operatorów z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi. Samolot posiada nowe są systemy łączności i nawigacji. Załoga samolotu otrzymała miejsca odpoczynku, kuchnię i toaletę, czego wcześniej nie było. Samolot zachował silniki D-30KP2 z poprzedniej wersji i jedyną zewnętrzną różnicą między nimi jest brak w zmodernizowanym A-50U szerokich wystających na boki płetw przy podwoziu głównym, które wcześniej służyły do ekranowania odbić sygnału radaru od ziemi.

Wszystkie A-50 służą w Eskadrze Lotniczej Samolotów Dalekiego Dozoru Radiolokacyjnego w składzie 610. Ośrodka Zastosowania Bojowego i Przeszkalania Personelu Latających (610 CBP PLS) w Iwanowo Siewiernyj, podporządkowanego dowództwu wojskowego lotnictwa transportowego Rosji. Spośród 24 samolotów A-50 dostarczonych w swoim czasie siłom powietrznym ZSRR, dzisiaj w służbie pozostaje sześć A-50U i trzy samoloty A-50 przed modernizacją. Jeden samolot (numer 40) przechodzi obecnie modernizację u Beriewa w Taganrogu; to właśnie on ma wrócić do służby w 2021 r. Jeszcze dziewięć niezdolnych do lotu A-50 stoi na skraju lotniska w Iwanowo.

Czytaj także: Rosja wzmacnia Flotę Pacyfiku

Jeszcze jeden samolot, numer 52, rejestracja RF-93953, został przerobiony przez Beriewa w prototyp samolotu wczesnego ostrzegania nowej generacji A-100. Jako A-100LL rozpoczął próby w locie 26 października 2016 r. Kolejne A-100 budowane są od nowa, na platformie samolotu transportowego Ił-76MD-90A nowej produkcji.

W defiladzie nad Moskwą uczestniczył samolot 42 (RF-50610), najnowszy ze zmodernizowanych A-50U. Jeszcze jeden A-50U wziął udział w niewielkiej defiladzie powietrznej urządzonej 9 maja przez rosyjski kontyngent wojskowy w bazie Hmeimim w Syrii. Samolot A-50U 45 (RF-93952) przeleciał nad bazą w asyście dwóch Su-24M.

Modernizacje samolotów wczesnego ostrzegania Beriew A-50 do postaci A-50U ruszyły w 2011 r.

Zmodernizowany samolot A-50U otrzymał system zadaniowy Szmiel-M opracowany przez koncern Wega. W porównaniu do systemu Szmiel na A-50, wersja M ma nowy podsystem komputerowy z cyfrową obróbką sygnału zamiast analogowej. Według producenta, nowy Szmiel jest o dwie tony lżejszy i dziesięciokrotnie bardziej niezawodny, niż poprzednio. Obrotowa antena radaru pozostała niezmieniona.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego