Kongsberg certyfikowanym serwisantem F-16

Jeden z norweskich F-16BM. Zakłady KAMS w Kjeller dotąd świadczyły usługi na rzecz własnych sił zbrojnych, a obecnie będą mogły objąć nimi wszystkich użytkowników maszyn F-16 na świecie. Fot./Kongsberg.

Kongsberg Aviation Maintenance Services pierwszym certyfikowanym globalnym centrum serwisowym F-16.

Spółka Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) otrzymała certyfikat koncernu Lockheed Martin. Certyfikat pozwala na realizację prac obsługowo-naprawczych samolotów rodziny F-16 dla wszystkich ich użytkowników.

Czytaj także: Seahawk dozbrojony w pociski Kongsberga

Certyfikat przyznano 14 października. KAMS będzie pierwszą tego typu placówką w Europie. Swe zadania będzie realizować w ścisłej współpracy z koncernem Lockheed Martin i przy jego oraz jego partnerów pomocy technicznej. Głównym miejscem prac będą zakłady znajdujące się na terenie bazy lotniczej Kjeller. Dodatkowo planowane jest przygotowanie mobilnych zespołów, dzięki którym usługi naprawczo-serwisowe będą mogły być wykonywane w dowolnym punkcie świata.

Certyfikat i działanie w ścisłej współpracy z producentem samolotów pozwoli na dalsze zagospodarowanie doświadczonego personelu, który wkrótce zakończy proces obsług norweskich F-16AM/BM ze względu na proces ich zastępowania przez F-35A.

Czytaj także: Rośnie popyt na najnowsze F-16

Dziś wielozadaniowe samoloty bojowe rodziny Lockheed Martin F-16 są eksploatowane w 25 państwach świata w liczbie ponad 3000. W Europie można obserwować dwa trendy z nimi związane. Państwa tzw. Starego NATO z Europy Zachodniej (Norwegia, Holandia, Belgia, Dania) będą swoje F-16AM/BM stopniowo wycofywać z eksploatacji. Zastąpią je F-35A Lightning II.

W centralnej części kontynentu stają się z kolei coraz popularniejsze i jeszcze przez wiele lat będą ważnym orężem sił powietrznych. Mowa o takich krajach jak Polska, Słowacja, Bułgaria, Rumunia i być może Chorwacja. Również wykorzystująca je Grecja przeprowadzi z kolei modernizację części swych maszyn do standardu F-16 Viper, niezależnie od zamiaru zakupu F-35A.  Dodatkowo nie można zapominać o US Air Force, która jeszcze przez kilkanaście lat nie pozbędzie się swoich F-16C/D, które dziś stacjonują także w Europie.

Czytaj także: Tajwan potwierdza zakup nowych F-16

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Hiszpania dołączyła do programu myśliwca przyszłości

Hiszpania dołączyła do, dotychczas niemiecko-francuskiego, projektu budowy wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji FCAS (Future ...

Ukraińskie samoloty lecą do Peru

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Peru rozstrzygnęło postępowanie przetargowe mające wyłonić dostawcę następcy samolotów transportowych An-32B. ...

Desant wiceministrów w państwowej zbrojeniówce

Sebastian Chwałek do zeszłego tygodnia jeszcze wiceszef MON ds. modernizacji armii i nadzoru na ...