- Otrzymaliśmy zielone światło na zakup F-35A Lightning II – powiedziała Christine Lambrecht, minister obrony Republiki Federalnej Niemiec.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Niemcy zakupią łącznie 35 samolotów F-35A Lightning II. Wartość porozumienia wyniesie 9,9 mld euro. W tej kwocie, oprócz samych samolotów, zawarte się także usługi szkolno-logistyczne, pakiet części zamiennych oraz zapas uzbrojenia.
Start dostaw nowych maszyn dla Niemiec planowany jest na 2026 r. Na ten rok zapowiedziano odbiór pierwszych ośmiu maszyn, które na początku pozostaną za oceanem, a służbę rozpoczną w Teksasie, gdzie posłużą do szkolenia niemieckich pilotów. Dalsze dostawy rozplanowano następująco. W 2027 i 2028 r. Berlin otrzyma po 10 samolotów, a w 2029 r. ostatnie 7 maszyn dopełni liczby zamówionych 35.
Czytaj więcej
Na niemieckim portalu merkur.de ukazał się wywiad z Ralfem Ketzelem, prezesem i dyrektorem generalnym firmy Krauss-Maffei Wegmann, współprodukującej m.in. czołgi Leopard 2 oraz inne wozy bojowe i pojazdy wojskowe (bwp Puma, trasportery Boxer), a także systemy artyleryjskie (PzH2000).
Warto podkreślić, że wybór samolotów F-35A Lightning II przez Niemcy nie jest przypadkowy. Nowe maszyny zastąpią w linii samoloty Tornado, które służbę rozpoczęły w latach 80. ubiegłego wieku, a zakończą ją ostatecznie - zgodnie z ostatnimi deklaracjami - w 2030 r. Z tego powodu głównym zadaniem nowych maszyn będzie udział w programie NATO Nuclear Sharing, czyli programu, gdzie maszyny sojusznicze są przystosowane do przenoszenia bomb nuklearnych B61 zapewnianych przez Stany Zjednoczone.