Pierwsza misja A400M Atlas w roli powietrznego tankowca

Do Jordanii przebazowano średni samolot transportowy A400M Atlas należący do Luftwaffe. Jego głównym zadaniem będzie pełnienie roli samolotu tankowania powietrznego.

Publikacja: 09.07.2019 15:29

Samolot transportowy Airbus A400M niemieckiego lotnictwa wojskowego podczas prób uzupełniania paliwa

Samolot transportowy Airbus A400M niemieckiego lotnictwa wojskowego podczas prób uzupełniania paliwa w powietrzu samolotów bojowych Typhoon i Tornado. Fot./Luftwaffe.

Foto: Samolot transportowy Airbus A400M niemieckiego lotnictwa wojskowego podczas prób uzupełniania paliwa w powietrzu samolotów bojowych Typhoon i Tornado. Fot./Luftwaffe.

Samolot będzie wspierać lotnictwo koalicji uczestniczące w działaniach przeciwko tzw. Państwu Islamskiemu. Jest to pierwsza misja A400M w roli maszyny tankowania powietrznego.

Samolot dysponuje dwoma podskrzydłowymi zasobnikami z giętkimi przewodami tankującymi. To oznacza, że będzie mógł wspierać samoloty bojowe i śmigłowce dysponujące właśnie taką opcją. Mowa przede wszystkim o maszynach europejskich oraz należących do lotnictwa morskiego oraz piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych. Instalację do takiego tankowania posiadają także wszystkie typy śmigłowców z instalacją do uzupełniania paliwa w locie.

Czytaj także: Kłopot Airbusa. A400M wymaga programu naprawczego

A400M ma jednak, głównie, współpracować z maszynami Tornado należącymi do Luftwaffe, które z jordańskiej bazy Al-Azrak wykonują loty rozpoznawcze na rzecz sił koalicji. Według komunikatu, misja ma potrwać kilka tygodni i przynieść cenne doświadczenia na przyszłość. Dotychczas Luftwaffe realizowała próby i ćwiczenia w uzupełnianiu paliwa w powietrzu z A400M z wykorzystaniem samolotów Panavia Tornado i Eurofighter Typhoon.

""

Samolot transportowy Airbus A400M niemieckiego lotnictwa wojskowego podczas prób uzupełniania paliwa w powietrzu samolotów bojowych Typhoon i Tornado. Fot./Luftwaffe.

radar.rp.pl

Luftwaffe są największym użytkownikiem samolotów Airbus A400M Atlas. W czerwcu Niemcy odebrali 30. seryjny egzemplarz, a zarazem piąty w tym roku. Łącznie zamówili ich 53, ale ich uzupełnieniem będzie kilka maszyn Lockheed Martin C-130J Super Hercules, które będą służyć do wsparcia działań jednostek specjalnych.

Czytaj także: Samoloty Airbusa coraz bliżej Kanady

Od początku programu A400M Airbus zakładał, że obok zadań transportowych, drugim najważniejszym będzie uzupełnianie paliwa w powietrzu.

Samolot będzie wspierać lotnictwo koalicji uczestniczące w działaniach przeciwko tzw. Państwu Islamskiemu. Jest to pierwsza misja A400M w roli maszyny tankowania powietrznego.

Samolot dysponuje dwoma podskrzydłowymi zasobnikami z giętkimi przewodami tankującymi. To oznacza, że będzie mógł wspierać samoloty bojowe i śmigłowce dysponujące właśnie taką opcją. Mowa przede wszystkim o maszynach europejskich oraz należących do lotnictwa morskiego oraz piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych. Instalację do takiego tankowania posiadają także wszystkie typy śmigłowców z instalacją do uzupełniania paliwa w locie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Pierwsze koreańskie lekkie myśliwce z szachownicami