Ma ona związek z procesem wycofywania okrętów typu Kobben i brakiem informacji o postępach procesu pozyskania nowych jednostek w ramach programu Orka.
Czytaj także: Polska flota podwodna odchodzi w zapomnienie. Kobbeny kończą służbę
Autorami interpelacji są posłowie: Konrad Berkowicz, Grzegorz Braun, Artur Dziambor, Janusz Korwin-Mikke, Jakub Kulesza i Dobromir Sośnierz. Wszyscy Konfederacja Wolność i Niepodległość. W obecnej kadencji Sejmu kierowali już oni pytania do resortu obrony związane m.in. z losem okrętów typu Kobben. Tym razem interpelacja obejmuje osiem pytań, spośród nich warto zwrócić uwagę na następujące:
- Jaki jest stan techniczny okrętu ORP Orzeł?
- Kiedy po raz ostatni ORP Orzeł dokonywał zanurzenia?
- Jakie są plany ministerstwa co do przyszłości Dywizjonu Okrętów Podwodnych?
- Plan Modernizacji Technicznej SZ RP na lata 2013-2022 zakładał pozyskanie do 2022 r. dwóch okrętów podwodnych. Kto ponosi odpowiedzialność za niepowodzenie tego projektu?
- Jeżeli okręty typu Kobben zostały wycofane ze służby, to jak będzie wyglądał proces szkolenia marynarzy służących na okrętach podwodnych? Przy użyciu jakich okrętów bądź trenażerów będzie utrzymywana gotowość załóg?
Po rozpoczęciu procesu wycofywania dwóch ostatnich okrętów typu Kobben, w Dywizjonie Okrętów Podwodnych pozostaje wyłącznie ORP Orzeł. Być może w tym roku dojdzie do podpisania umowy na zakup używanych okrętów typu Södermanland ze Szwecji. Negocjacje w tej kwestii toczą się przynajmniej od listopada 2019 r. 12 lutego minister Mariusz Błaszczak zapowiedział, że na początku roku dojdzie do podpisania kontraktu morskiego, być może miał on na myśli właśnie porozumienia ze Szwecją.