Rosjanie nie zbudują zbiornikowca na bazie Ił-96-400

Rosyjskie czasopismo „Radioelektronnyje Technologii” w pierwszym tegorocznym numerze opublikowało wywiad z wiceministrem obrony Federacji Rosyjskiej Aleksiejem Kriworuczko, odpowiadającym w resorcie za zakupy sprzętu.

Publikacja: 19.02.2020 15:31

Wiceminister obrony Federacji Rosyjskiej, Aleksiej Kriworuczko, wizytując Uljanowsk w sierpniu 2018

Wiceminister obrony Federacji Rosyjskiej, Aleksiej Kriworuczko, wizytując Uljanowsk w sierpniu 2018 r. powiedział o zamiarze zamówienia 14 nowych samolotów zbiornikowców Ił-78M-90A do 2027 r. (wcześniej mówiono o 31 takich maszynach). Fot./UAC.

Foto: Wiceminister obrony Federacji Rosyjskiej, Aleksiej Kriworuczko, wizytując Uljanowsk w sierpniu 2018 r. powiedział o zamiarze zamówienia 14 nowych samolotów zbiornikowców Ił-78M-90A do 2027 r. (wcześniej mówiono o 31 takich maszynach). Fot./UAC.

W ciekawym skądinąd tekście znalazła się fraza, która później została powtórzona przez liczne rosyjskie i zagraniczne media. Mówiła ona, że w maju 2020 r. planowane jest ukończenie prób zakładowych perspektywicznego samolotu zbiornikowca Ił-96-400TZ, zbudowanego na bazie szerokokadłubowego samolotu komunikacyjnego Ił-96-400.

Czytaj także: Rosja: Bankrutujący przemysł obronny

Jak to często bywa, żadnej rozmowy z ministrem w rzeczywistości nie było. Tekst „wywiadu” przygotowało jego biuro. Przy czym, urzędnicy dopisali do niego swoje widzimisię. Faktycznie fraza o nowym zbiornikowcu pochodzi ze wcześniejszego wystąpienia ministra obrony Siergieja Szojgu. W październiku 2019 r. powiedział, że: „w maju 2020 r. planowane jest ukończenie prób zakładowych perspektywicznego samolotu-zbiornikowca”. Jednakże Szojgu nie nazwał typu samolotu, a terminem „Perspektywiczny Samolot-Zbiornikowiec”, PSZ, określa się w Rosji samolot Ił-78M-90A.

Nowy rosyjski zbiornikowiec

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zleciło opracowanie nowego samolotu zbiornikowca 19 grudnia 2012 r. Tego samego dnia zamówiono nowy samolot transportowy Ił-76MD-90A. Produkcję obu nowych typów uruchomiono w zakładzie w Uljanowsku w Rosji. Przypomnijmy, że w czasach ZSRR samoloty transportowe Ił-76 i samoloty zbiornikowce Ił-78 były produkowane w Taszkiencie, w Uzbekistanie.

Pierwszy nowy zbiornikowiec, Ił-78M-90A (RF-78741), wystartował 19 stycznia 2018 r. Samolot nie był jeszcze ukompletowany, a pierwszy lot był sztucznie przyspieszony. Chciano bowiem pokazać samolot Władimirowi Putinowi w czasie jego wizyty w Uljanowsku kilka dni później. 25 stycznia 2018 r. w obecności Putina samolot wykonał swój oficjalny „pierwszy” (a faktycznie trzeci) lot. Potem samolot wrócił do hali, gdzie dalej go wyposażano. Czwarty lot i faktyczny początek prób nastąpił dopiero 27 grudnia 2018 r. To właśnie ten pierwszy (i na razie jedyny) Ił-78M-90A ma ukończyć próby zakładowe (czyli wstępne) w maju 2020 r.

Czytaj także: Analiza Radaru: Rosyjski przemysł lotniczy jest w kryzysie

Szerokokadłubowy samolot pasażerski i transportowy Ił-96 nie odniósł sukcesu. Włącznie z prototypami począwszy od 1988 r. zbudowano 29 samolotów różnych wersji. Głównym użytkownikiem jest administracja prezydenta Federacji Rosyjskiej, z dziesięcioma samolotami. Tym niemniej, Rosja zamierza kontynuować produkcję tego samolotu w zmodernizowanej wersji Ił-96-400M.

Zbiornikowiec na bazie Ił-96-400

Pomysł zrobienia nowego samolotu zbiornikowca na platformie Ił-96-400 rzeczywiście istniał przez jakiś czas. Po raz pierwszy pojawił się w 2003 r. Bardziej aktywnie zajęto się nim w 2013 r., gdy cywilny użytkownik – z powodów finansowych – wstrzymał loty trzech Ił-96-400T i nie odebrał czwartego zamówionego samolotu z zakładu. Samoloty odkupiło państwo. Dwa z nich przerobiono wna samoloty dyspozycyjne dla Ministerstwa Obrony (RA-96102) i dla Federalnej Służby Bezpieczeństwa (RA-96104). Dwa pozostałe egzemplarze, RA-96101 i RA-96103 miały być przerobione w zbiornikowce Ił-96-400TZ (Zaprawszczik). Według kontraktu podpisanego 6 stycznia 2015 r. przez Ministerstwo Obrony i Połączoną Korporację Lotniczą (OAK) oba zbiornikowce miały być przekazane rosyjskim siłom powietrznym do 25 listopada 2018 r.

Czytaj także: Rosja modernizuje bombowce strategiczne

Pod koniec 2014 r. samolot Ił-96-400T RA-96103 wykonał w Żukowskim kilka wspólnych lotów z myśliwcami MiG-29 i Su-30. Był to tesk, aby zobaczyć, jak lekki samolot zachowuje się w zawirowanym powietrzu za dużym transportowcem. W projekcie zbiornikowca zaplanowano użycie tylko jednego podwieszanego agregatu przekazywania paliwa UPAZ w tylnej części kadłuba. Ił-78 może nieść jeden UPAZ centralny lub dwa pod skrzydłami. W Ił-96 podwieszenie agregatów pod skrzydłami wymagałoby zbyt wielu zmian w konstrukcji samolotu. Ił-96-400TZ miał przekazywać 65 t paliwa w odległości 3500 km od miejsca startu.

Jednakże, oprócz prac wstępnych, biura konstrukcyjne Iljuszyna i Miasiszczewa, które wspólnie dostały to zadanie, nie przystępowały nawet do dokładniejszego projektowania takiego zbiornikowca. Okazało się, że koszty takiej konwersji, z uwzględnieniem pełnego cyklu prób, byłyby znacznie większe, niż poprzednio szacowane. Około 2017 r. Ministerstwo Obrony zrezygnowało z dwóch zbiornikowców Ił-96-400TZ. Kontrakt z OAK rozwiązano.

Rosja potrzebuje zbiornikowców

Zapotrzebowanie rosyjskich sił powietrznych na zbiornikowce znacznie wzrasta w związku z wejściem do uzbrojenia nowych samolotów taktycznych. Wszystkie mają zdolność do pobierania dodatkowego paliwa w powietrzu. Tymczasem obecnie lotnictwo Rosji obsługuje zaledwie około 15 zbiornikowców Ił-78 i Ił-78M i służą one wyłącznie do wsparcia bombowców strategicznych Tu-160 i Tu-95MS; nawet organizacyjnie są one podporządkowane lotnictwu dalekiego zasięgu. Aleksiej Kriworuczko wizytując Uljanowsk w sierpniu 2018 r. powiedział o zamiarze zamówienia 14 nowych Ił-78M-90A do 2027 r. (wcześniej mówiono o 31 zbiornikowcach).

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego