Rosja modernizuje bombowce strategiczne

Z lotniska Kazańskiego Zakładu Lotniczego im. Gorbunowa wystartował pierwszy głęboko zmodernizowany bombowiec strategiczny Tu-160M.

Publikacja: 17.02.2020 09:52

Tu-160. Fot./Wikimedia

Tu-160. Fot./Wikimedia

Foto: Tu-160. Fot./Wikimedia

Pierwszym bombowcem zmodernizowanym do postaci Tu-160M jest egzemplarz 4-05, piąty samolot czwartej serii produkcyjnej zbudowany w lutym 1989 r. W czasach ZSRR samolot służył w 184. Lotniczym Pułku Bombowców Ciężkich w Priłukach na Ukrainie. Nosił wtedy numer boczny 22. W październiku 1999 r. dzisiejszy Tu-160M był wśród ośmiu bombowców odkupionych przez federację Rosyjską od Ukrainy i wcielonych potem do 121. Pułku rosyjskich sił powietrznych w bazie Engels. Tam otrzymał gdzie dostał numer 14, rejestrację RF-94103 oraz nazwę Igor Sikorsky.

Zmodernizowane Tu-160

Modernizacja Tu-160M polega na całkowitej wymianie systemów zadaniowych i awioniki bombowca. Radar Obzor-K został zastąpiony nowym radiolokatorem NW1.70 z rodziny Nowella, wyprodukowanym przez firmę Zasłon z St. Petersburga. Biuro projektowe UKBP w Uljanowsku opracowało nowy system wyświetlania danych ze „szklaną” kabiną. Firma Poliot z Niżnego Nowogrodu wykonała system łączności S-505-70.

Czytaj także: Rosja utraciła pierwszy seryjny egzemplarz Su-57

Samolot wyposażono w nowy system sterowania ABSU-200MC i pakiet nawigacyjny K-042KM z układem nawigacji bezwładnościowej BINS-SP-1, astronawigacji ANS-2009M, radiolokacyjnym miernikiem prędkości i kata znoszenia DISS-021-70, odbiornikiem nawigacji satelitarnej A737DP i komputerem nawigacyjnym. Zabudowano całkowicie nowy system samoobrony Redut-70M, a także system rozpoznania BKR-70M. Znaczna część nowego wyposażenia, w tym radar Nowella i pakiet samoobrony Redut, jest zunifikowana z systemami zmodernizowanego bombowca dalekiego zasięgu Tu-22M3M, którego próby w locie rozpoczęły się 28 grudnia 2018 r.

""

Równolegle z modernizacją obecnych samolotów bombowych Tu-160 do standardu Tu-160M trwają przygotowania do uruchomienia w Kazaniu produkcji nowych bombowców. Fot./MO Federacji Rosyjskiej

radar.rp.pl

Zanim powstał Tu-160M, począwszy od 2014 r. częściowe ulepszenia wprowadzono na sześciu bombowcach oznaczonych Tu-160M1 (pierwszy etap modernizacji), w tym nowy autopilot oraz systemy nawigacji i łączności. Począwszy od około 2003 r. do uzbrojenia Tu-160 wdrożono nowe pociski samosterujące Ch-555, będące konwencjonalnymi przeróbkami jądrowych Ch-55. Od około 2011 r. samoloty są także zdolne do przenoszenia 12 pocisków samosterujących nowej generacji, jądrowych Ch-102 i konwencjonalnych Ch-101.

Modernizacja na równi z nowymi zamówieniami

Równolegle z modernizacją obecnych samolotów trwają przygotowania do uruchomienia w Kazaniu produkcji nowych bombowców. Decyzja o wznowieniu produkcji Tu-160 zapadła w 2015 r., a 25 stycznia 2018 r. Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej podpisało zamówienie na 10 nowych samolotów w cenie 15 mld rubli (270 mln dol.) za egzemplarz. Przy okazji, poprzednio samoloty nowej produkcji zamierzano nazwać Tu-160M2; obecnie oznaczenia ujednolicono i wszystkie bombowce będą nazywać się Tu-160M, zarówno zmodernizowane, jak i nowo wyprodukowane.

Czytaj także: Rosja nie zdąży z nową bronią jądrową

Pierwszy zbudowany całkowicie od nowa Tu-160M ma wystartować w 2021 r. W 2023 r. ma ruszyć produkcja seryjna w tempie trzech samolotów rocznie. Produkcja nowych Tu-160 pomoże również w utrzymaniu obecnej floty bombowców, które potrzebują części zamiennych do remontów. Dla wznowienia produkcji Tu-160 prowadzona jest rekonstrukcja oprzyrządowania produkcyjnego zakładu w Kazaniu. W 2018 r. ruszyła budowa nowej hali o rozmiarach 100 x 300 m do montażu Tu-160M. W dalszej przyszłości posłuży przy produkcji bombowców strategicznych nowej generacji PAK DA.

Pierwszym bombowcem zmodernizowanym do postaci Tu-160M jest egzemplarz 4-05, piąty samolot czwartej serii produkcyjnej zbudowany w lutym 1989 r. W czasach ZSRR samolot służył w 184. Lotniczym Pułku Bombowców Ciężkich w Priłukach na Ukrainie. Nosił wtedy numer boczny 22. W październiku 1999 r. dzisiejszy Tu-160M był wśród ośmiu bombowców odkupionych przez federację Rosyjską od Ukrainy i wcielonych potem do 121. Pułku rosyjskich sił powietrznych w bazie Engels. Tam otrzymał gdzie dostał numer 14, rejestrację RF-94103 oraz nazwę Igor Sikorsky.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego