Francuzi pilnie potrzebują śmigłowców. Kupią amerykańskie?

Francja rozważa interwencyjny zakup ograniczonej liczby ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook. Maszyny mają zapewnić wsparcie jednostek specjalnych.

Publikacja: 19.07.2019 13:22

Ćwiczenia z udziałem śmigłowca Boeing CH-47F wojsk lądowych Australii. Fot./Siły Obronne Australii.

Ćwiczenia z udziałem śmigłowca Boeing CH-47F wojsk lądowych Australii. Fot./Siły Obronne Australii.

Foto: Ćwiczenia z udziałem śmigłowca Boeing CH-47F wojsk lądowych Australii. Fot./Siły Obronne Australii.

Deklaracja ta jest wynikiem doświadczeń operacyjnych, wyniesionych z działań prowadzonych w Afryce. Ze względu na brak wiropłatów klasy ciężkiej we francuskim lotnictwie, pododdziały specjalne muszą współpracować z maszynami kategorii średnich. Mowa o śmigłowcach NH90 bądź H225M. Maszyny te dysponują jednak ograniczonym udźwigiem w warunkach gorącego klimatu. W efekcie Francuzi muszą prosić o wsparcie sojuszników, dysponujących Chinookami.

Czytaj także: Francja przyspiesza zakup śmigłowców

Spośród tych ostatnich, do wsparcia w ramach operacji Barkhane na terenie państw Sahelu, zaangażowane są m.in. Wielka Brytania, Holandia i Kanada, które skierowały do działań właśnie ciężkie śmigłowce rodziny CH-47 Chinook. Francuskie analizy wskazały na ich wysokie możliwości operacyjne, nieosiągalne dla własnych maszyn.

Nie byłby to pierwszy interwencyjny zakup amerykańskiego uzbrojenia przez Francję. W przypadku techniki lotniczej świetnym przykładem jest to choćby program pozyskania średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Super Hercules (w tym dwóch w wersji KC-130J) i bezzałogowców General Atomocs MQ-9 Reaper.

Czytaj także: Nowa era sił podwodnych Francji

CH-47F Chinook, produkowane przez Boeinga, stają się standardem w siłach zbrojnych NATO. Poza Stanami Zjednoczonymi maszyny kupiła Wielka Brytania, Holandia, Włochy, Turcja, Kanada i Hiszpania (w ostatnim przypadku mowa o przebudowie starszych CH-47D).

Boeing z CH-47F rywalizuje także z Sikorskim CH-53K w przetargu na nowy ciężki śmigłowiec transportowy dla niemieckiej Bundeswehry.

Obecnie żaden zachodnioeuropejski producent nie oferuje śmigłowców tej klasy udźwigu.

Czytaj także: Amerykańsko-amerykański pojedynek w Niemczech

Deklaracja ta jest wynikiem doświadczeń operacyjnych, wyniesionych z działań prowadzonych w Afryce. Ze względu na brak wiropłatów klasy ciężkiej we francuskim lotnictwie, pododdziały specjalne muszą współpracować z maszynami kategorii średnich. Mowa o śmigłowcach NH90 bądź H225M. Maszyny te dysponują jednak ograniczonym udźwigiem w warunkach gorącego klimatu. W efekcie Francuzi muszą prosić o wsparcie sojuszników, dysponujących Chinookami.

Czytaj także: Francja przyspiesza zakup śmigłowców

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego