Francja przyspiesza zakup śmigłowców

Makieta śmigłowca H160M ujawniona podczas wizyty francuskiej minister obrony w zakładach Airbusa. Fot. Eric Raz/Airbus Helicopters

Minister obrony Francji, Florence Parly, wzięła udział w prezentacji makiety nowego śmigłowca lekkiego H160M (Hélicoptère Interarmées Léger – HIL).

Podczas wizyty minister ujawniła także jego przyszłą nazwę H160M w armii francuskiej, Gepard (Cheetah). Najważniejszą informacją była jednak ta dotycząca startu programu HIL w roku 2021. Rok wcześniej, niż pierwotnie zakładano. Nowa data jest zgodna z planem modernizacji technicznej na lata 2019-2025. Dodatkowo zamówionych ma zostać o 15 śmigłowców więcej. Francja planuje obecnie zakup 169 maszyn. Pierwszy z nich ma zostać przekazana armii francuskiej nie w roku 2028, a w 2026 (oblot ma mieć miejsce w 2023 r.).

Czytaj także: Francuski lotniskowiec na wspólnych ćwiczeniach

Celem programu HIL jest wymiana lekkich śmigłowców w armii francuskiej i unifikacja sprzętowa pomiędzy rodzajami sił zbrojnych. H160M zastąpi używane obecnie pięć modeli, z których najstarsze pozostają w służbie od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W wojskach lądowych wymienione zostaną Gazelle, Alouette III i Dauphin, w marynarce wojennej Panther, a w lotnictwie Fennec.

Decyzja o zakupie H160 zapadła w 2017 r. Nowe maszyny mają doprowadzić do sporych oszczędności wynikających z efektu skali oraz z podziału kosztów zakupu części i usług serwisowych pomiędzy trzy rodzaje sił zbrojnych. Z kolei samo przyspieszenie zakupów ma przynieść nawet 100 mln euro oszczędności, które wojsko będzie mogło spożytkować na inne cele.

Czytaj także: Czy Paryż wraca do pierwszej ligi w wydatkach obronnych?

Śmigłowiec H160 to modułowa maszyna opracowana na rynek cywilny i przystosowywana obecnie do zadań wojskowych. Początek dostaw komercyjnych ma mieć miejsce w bieżącym roku. Do jej napędu wykorzystywane będą dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano, a łopaty wirnika nośnego Blue Edge Blades, będą charakteryzować się znacznie niższym poziomem hałasu. 80 śmigłowców wejdzie na stan armii, 49 marynarki, a 40 otrzyma lotnictwo.

 

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Stępka pod okręt desantowy dla Nigerii

Koncern stoczniowy Damen rozpoczął budowę okrętu desantowego, którego użytkownikiem będzie Marynarka Wojenna Nigerii. Uroczyste ...

Koszmarnie drogie instrukcje do nowych Air Force One

Boeing dostarczy instrukcje i materiały dydaktyczne do szkolenia personelu latającego i technicznego przyszłych Air ...

Nowa generacja okrętów dla Francji

Francusko-włoskie konsorcjum stoczniowe dostarczy cztery okręty wsparcia logistycznego nowej generacji dla Marynarki Wojennej Francji. ...