Francja przyspiesza zakup śmigłowców

Minister obrony Francji, Florence Parly, wzięła udział w prezentacji makiety nowego śmigłowca lekkiego H160M (Hélicoptère Interarmées Léger – HIL).

Publikacja: 29.05.2019 14:18

Makieta śmigłowca H160M ujawniona podczas wizyty francuskiej minister obrony w zakładach Airbusa. Fo

Makieta śmigłowca H160M ujawniona podczas wizyty francuskiej minister obrony w zakładach Airbusa. Fot. Eric Raz/Airbus Helicopters

Foto: Makieta śmigłowca H160M ujawniona podczas wizyty francuskiej minister obrony w zakładach Airbusa. Fot. Eric Raz/Airbus Helicopters

Podczas wizyty minister ujawniła także jego przyszłą nazwę H160M w armii francuskiej, Gepard (Cheetah). Najważniejszą informacją była jednak ta dotycząca startu programu HIL w roku 2021. Rok wcześniej, niż pierwotnie zakładano. Nowa data jest zgodna z planem modernizacji technicznej na lata 2019-2025. Dodatkowo zamówionych ma zostać o 15 śmigłowców więcej. Francja planuje obecnie zakup 169 maszyn. Pierwszy z nich ma zostać przekazana armii francuskiej nie w roku 2028, a w 2026 (oblot ma mieć miejsce w 2023 r.).

Czytaj także: Francuski lotniskowiec na wspólnych ćwiczeniach

Celem programu HIL jest wymiana lekkich śmigłowców w armii francuskiej i unifikacja sprzętowa pomiędzy rodzajami sił zbrojnych. H160M zastąpi używane obecnie pięć modeli, z których najstarsze pozostają w służbie od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W wojskach lądowych wymienione zostaną Gazelle, Alouette III i Dauphin, w marynarce wojennej Panther, a w lotnictwie Fennec.

Decyzja o zakupie H160 zapadła w 2017 r. Nowe maszyny mają doprowadzić do sporych oszczędności wynikających z efektu skali oraz z podziału kosztów zakupu części i usług serwisowych pomiędzy trzy rodzaje sił zbrojnych. Z kolei samo przyspieszenie zakupów ma przynieść nawet 100 mln euro oszczędności, które wojsko będzie mogło spożytkować na inne cele.

Czytaj także: Czy Paryż wraca do pierwszej ligi w wydatkach obronnych?

Śmigłowiec H160 to modułowa maszyna opracowana na rynek cywilny i przystosowywana obecnie do zadań wojskowych. Początek dostaw komercyjnych ma mieć miejsce w bieżącym roku. Do jej napędu wykorzystywane będą dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano, a łopaty wirnika nośnego Blue Edge Blades, będą charakteryzować się znacznie niższym poziomem hałasu. 80 śmigłowców wejdzie na stan armii, 49 marynarki, a 40 otrzyma lotnictwo.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego