W Rosji rozpoczęto budowę dwóch okrętów podwodnych typu Łada

Stocznia Admirałtiejskije wierfi z Sankt Petersburga poinformowała o rozpoczęciu procesu cięcia blach przeznaczonych do budowy dwóch okrętów podwodnych projektu 677 Łada.

Publikacja: 17.02.2022 14:41

Prototypowy okręt podwodny projektu 677 Łada B-585 Sankt Pietierburg.

Prototypowy okręt podwodny projektu 677 Łada B-585 Sankt Pietierburg.

Foto: Admirałtiejskije wierfi

Kontrakt na budowę tych jednostek został podpisany już dość dawno, bo w czerwcu 2019 r., podczas odbywającej się w Moskwie wystawy Armija 2019. Okręty będące czwartą i piątą jednostką serii powinny zasilić Flotę Północną do 2027 r.

Aktualnie w służbie znajduje się tylko jeden okręt tego typu, czyli prototypowy B-585 Sankt Pietierburg, który dopiero we września 2021 r., po 10 latach, zakończył eksploatację próbną i stał się jednostką bojową. Pierwszy okręt seryjny B-586 Kronsztadt zakończył dopiero niedawno pierwszy etap prób morskich. Należy przy tym zaznaczyć, że mówimy o jednostce, której stępkę położono 28 lipca 2005 r. Już jednak w 2009 r. decyzją Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej (MO FR) została ona wstrzymana, co spowodowane było poważnymi problemami z układem napędowym i innymi systemami pokładowymi prototypowego okrętu.

Na szczęście dla stoczni, już w lipcu 2012 r. ówczesny dowódca rosyjskiej floty adm. Wiktor Czirkow zdecydował o warunkowym wznowieniu produkcji Ład według zmodyfikowanego projektu, który był gotowy rok później. Dzięki temu 9 lipca 2013 r. możliwe było podpisanie między MO FR a stocznią Admirałtiejskije wierfi umowy na dokończenie okrętu według zrewidowanego projektu 677, co pozwoliło na wznowienie jego budowy. W lipcu 2017 r. zakończono formowanie jego kadłuba, zaś zwodowany został on 20 września 2018 r. Informacja o rozpoczęciu stoczniowych prób stoczniowych została podana przez służby prasowe stoczni 28 czerwca 2019 r.

Stocznia Admirałtiejskije wierfi z Sankt Petersburga poinformowała o rozpoczęciu cięcia blach przezn

Stocznia Admirałtiejskije wierfi z Sankt Petersburga poinformowała o rozpoczęciu cięcia blach przeznaczonych do budowy dwóch seryjnych okrętów podwodnych projektu 677 Łada.

Admirałtiejskije wierfi

Nie nastąpiło jednak zaplanowane na ten sam rok rozpoczęcie prób morskich. Trzeba było na to czekać ponad trzy lata, co oznacza, że konstrukcja tych okrętów była nadal niedopracowana i wymagała wielu modyfikacji. Ostatecznie Kronsztadt po raz pierwszy wyszedł w morze 17 grudnia 2021 r. Próby morskie realizowane były na wodach Zatoki Fińskiej. Obejmował on sprawdzenie właściwości manewrowych i przechyłów oraz szybkości okrętu. Testom poddawane były również systemy hydrolokacyjne, komunikacji i nawigacji, a także peryskopy oraz inne urządzenia podnośne.

Spośród innych okrętów projektu 677 trwa budowana drugiej jednostki seryjnej B-587 Wielikije Łuki, której stępkę pod obecną nazwą położono 19 marca 2015 r. (rozpoczęcie budowy według pierwotnego projektu i pod nazwą Siewastopol odbyło się 10 listopada 2006 r.). Kadłub tego okrętu został sformowany i przygotowany jest on do wodowania. Według obecnych, bardzo optymistycznych zapowiedzi, ma on wejść do służby jeszcze w tym roku.

Natomiast 25 sierpnia 2020 r., również podczas wystawy Armija, podpisano kontrakt na budowę kolejnego pojedynczego okrętu projektu 677, który będzie szóstą jednostką serii. Na tą chwilę brak informacji o dacie rozpoczęcia jego budowa ani kiedy ma on szanse wejść do służby.

Kontrakt na budowę tych jednostek został podpisany już dość dawno, bo w czerwcu 2019 r., podczas odbywającej się w Moskwie wystawy Armija 2019. Okręty będące czwartą i piątą jednostką serii powinny zasilić Flotę Północną do 2027 r.

Aktualnie w służbie znajduje się tylko jeden okręt tego typu, czyli prototypowy B-585 Sankt Pietierburg, który dopiero we września 2021 r., po 10 latach, zakończył eksploatację próbną i stał się jednostką bojową. Pierwszy okręt seryjny B-586 Kronsztadt zakończył dopiero niedawno pierwszy etap prób morskich. Należy przy tym zaznaczyć, że mówimy o jednostce, której stępkę położono 28 lipca 2005 r. Już jednak w 2009 r. decyzją Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej (MO FR) została ona wstrzymana, co spowodowane było poważnymi problemami z układem napędowym i innymi systemami pokładowymi prototypowego okrętu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego