Według komunikatu władz duńskich, a także analizy ruchu statku dostępnej w aplikacjach AIS, do kolizji doszło w godzinach rannych ‒ wśród przyczyn wymienia się czynniki pogodowe (mgłę), a także fakt, że okręt rosyjski płynął z wyłączonym systemem AIS, pozwalającym na kontrolę jego pozycji. Krótko po zdarzeniu w pobliżu statku Ice Rose, pod banderą Wysp Marshalla (nr IMO 8311106, wprowadzony do służby w 1985 r.) pojawiły się duńskie i szwedzkie jednostki wojenne oraz należące do administracji morskiej. Według aktualnych informacji, statek w godzinach nocnych ma wejść do Göteborga. Dochodzenie, ze względu na fakt, że incydent miał miejsce na duńskich wodach, prowadzi administracja w Kopenhadze.
W przypadku jednostki rosyjskiej, wiadomo że uczestnikiem kolizji była korweta projektu 1331M Kazaniec, należąca do Floty Bałtyckiej Federacji Rosyjskiej. Okręt ten zbudowano w ówczesnej Niemieckiej Republice Demokratycznej w 1986 r. Najprawdopodobniej jednostka towarzyszyła tankowcowi Kola, który miał włączony system AIS i w czasie incydentu przebywał w pobliżu miejsca zdarzenia.
Jak informuje strona duńska, przedstawiciele administracji nie weszli na pokład rosyjskiego okrętu uczestniczącego w kolizji. Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej nie skomentowało dotychczas incydentu.