W ciekawym skądinąd tekście znalazła się fraza, która później została powtórzona przez liczne rosyjskie i zagraniczne media. Mówiła ona, że w maju 2020 r. planowane jest ukończenie prób zakładowych perspektywicznego samolotu zbiornikowca Ił-96-400TZ, zbudowanego na bazie szerokokadłubowego samolotu komunikacyjnego Ił-96-400.
Czytaj także: Rosja: Bankrutujący przemysł obronny
Jak to często bywa, żadnej rozmowy z ministrem w rzeczywistości nie było. Tekst „wywiadu” przygotowało jego biuro. Przy czym, urzędnicy dopisali do niego swoje widzimisię. Faktycznie fraza o nowym zbiornikowcu pochodzi ze wcześniejszego wystąpienia ministra obrony Siergieja Szojgu. W październiku 2019 r. powiedział, że: „w maju 2020 r. planowane jest ukończenie prób zakładowych perspektywicznego samolotu-zbiornikowca”. Jednakże Szojgu nie nazwał typu samolotu, a terminem „Perspektywiczny Samolot-Zbiornikowiec”, PSZ, określa się w Rosji samolot Ił-78M-90A.
Nowy rosyjski zbiornikowiec
Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zleciło opracowanie nowego samolotu zbiornikowca 19 grudnia 2012 r. Tego samego dnia zamówiono nowy samolot transportowy Ił-76MD-90A. Produkcję obu nowych typów uruchomiono w zakładzie w Uljanowsku w Rosji. Przypomnijmy, że w czasach ZSRR samoloty transportowe Ił-76 i samoloty zbiornikowce Ił-78 były produkowane w Taszkiencie, w Uzbekistanie.
Pierwszy nowy zbiornikowiec, Ił-78M-90A (RF-78741), wystartował 19 stycznia 2018 r. Samolot nie był jeszcze ukompletowany, a pierwszy lot był sztucznie przyspieszony. Chciano bowiem pokazać samolot Władimirowi Putinowi w czasie jego wizyty w Uljanowsku kilka dni później. 25 stycznia 2018 r. w obecności Putina samolot wykonał swój oficjalny „pierwszy” (a faktycznie trzeci) lot. Potem samolot wrócił do hali, gdzie dalej go wyposażano. Czwarty lot i faktyczny początek prób nastąpił dopiero 27 grudnia 2018 r. To właśnie ten pierwszy (i na razie jedyny) Ił-78M-90A ma ukończyć próby zakładowe (czyli wstępne) w maju 2020 r.