Porozmawiajmy o programie samolotu Eurofighter. Gdzie teraz jesteście? Nad czym obecnie pracujecie?
Costantino Panvini Rosati: Eurofighter znajduje się obecnie w służbie pięciu krajów europejskich, są to: Włochy, Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania (czyli tzw. krajów partnerskich) oraz Austrii, a także w czterech krajów Półwyspu Arabskiego.
Długoterminowe inwestycje użytkowników w ten program potwierdzają prognozy na kolejne dekady. W tym kontekście mogę powiedzieć o niedawno złożonych zamówieniach przez dwa kraje partnerskie, tj. Niemcy w ramach projektu Quadriga i Hiszpanię w projekcie Halcon 1. Warto wspomnieć, że zamówienia krajów partnerskich będą kontynuowane - ponownie przez Hiszpanię, która ogłosiła dalszy program zakupów pod nazwą Halcon 2 oraz możliwe jest dalsze pozyskanie kolejnej partii Typhoonów przez Niemcy, które są zainteresowane najnowszą ich wersją z zaawansowanymi zdolnościami walki elektronicznej. Inne kraje przymierzają się obecnie do ponownych zamówień, a z kolei nowi, potencjalni użytkownicy są na etapie zaawansowanych rozmów. Możemy potwierdzić, że trwają rozmowy na temat 150–200 nowych Typhoonów w perspektywie do 2035 roku, a Turcja należy do tych krajów, które już wyraziły swoje zainteresowanie.
O tym, jak ważny dla Leonardo jest program Eurofighter mówił w swoim wystąpieniu także Roberto Cingolani, CEO Leonardo, podczas niedawnej prezentacji planu przemysłowego Leonardo. Jest to w końcu też dobry przykład udanej europejskiej współpracy międzynarodowej.