Wielka Brytania zamówi bowiem kierowane pociski przeciwokrętowe Kongsberg NSM w celu zastąpienia eksploatowanych obecnie, a już całkowicie przestarzałych, amerykańskich rakiet Boeing RGM-84D Harpoon Block 1C (GWS 60), które mają zostać ostatecznie wycofane z eksploatacji w 2023 r.

Umowa ze stroną norweską jest finałem zainicjowanego jeszcze w marcu 2019 r. programu pozyskania tymczasowego uzbrojenia ofensywnego I-SSGW (Interim Surface-to-Surface Guided Weapon), do czasu wprowadzania do eksploatacji docelowego hipersonicznego systemu rakietowego, którym ma być opracowywany wspólnie z Francją MBDA FCASW (Future Cruise and Anti-Ship Weapon). Program tego ostatniego zainicjowano w 2016 r., jednak prace znacznie spowolniły we wrześniu 2021 r., kiedy to strona francuska wstrzymała współpracę w związku z wydarzeniami na antypodach i realizowanym tam paktem AUKUS (trójstronne porozumienie zawarte pomiędzy Stanami Zjednoczonymi, Wielką Brytanią a Australią, mające na celu pozyskanie przez ten ostatni kraj atomowych okrętów podwodnych w miejscu wybranych wcześniej francuskich konwencjonalnych). Stąd też początkowo założony huraoptymistyczny termin pozyskania nowego uzbrojenia w 2028 r. zostanie przełożony co najmniej na pierwszą połowę lat 30. Stosunkowo niewielki budżet I-SSGW, liczący 200 mln funtów, powinien wystarczyć do uzbrojenia łącznie 11 okrętów, w tym fregat rakietowych typu 23 (Duke, 12 jednostek w służbie od 1991 r.) i niszczycieli typu 45 (Daring, sześć okrętów w służbie od 2009 r.). Widać zatem, że nie wszystkie duże okręty nawodne Royal Navy utrzymają możliwości ofensywne po 2023 r. Umowa ze stroną norweską zakłada, że pierwsze trzy okręty zostaną przezbrojone w nowe pociski na przestrzeni następnych 12 miesięcy. W ramach programu I-SSGW przeanalizowano sześć pocisków, z których dwa odpadły na samym początku (MBDA Exocet MM40 Block III i Boeing Harpoon Block II+) z powodu braku możliwości lotu z uwzględnieniem rzeźby terenu (TERCOM). Na polu „walki" pozostały: szwedzki Saab RBS-15 Mk4 Gungnir, izraelski IAI Sea Serpent, amerykański Lockheed Martin LRASM i norweski NSM.