- Bardzo cieszmy się z
inauguracji naszego nowego biura w Polsce. Gdańsk jest uznanym w Europie
centrum branży lotniczej i produkcji oprogramowania. Jesteśmy
przekonani, że zespół zatrudniony w nowym biurze przyczyni się do
wprowadzenia do skrzydlatej branży wielu oryginalnych, cennych rozwiązań
pozwalających naszym klientom usprawniać operacje lotnicze na całym
świecie - mówi Marta Muzińska, szefowa polskiego oddziału Navblue.
Gdański
biznes Airbusa dołącza do innych przedsięwzięć skrzydlatego giganta,
który nad Wisłą działa od dekad przede wszystkim w sektorze militarnym a
obecnie zatrudnia w Polsce blisko1000 specjalistów.
Kosmiczne Okęcie
Szefowie
firm Airbusa w kraju (do grupy wchodzą oprócz zakładów na Okęciu, także
biuro projektowe Airbus Helicopters w Łodzi i zakład usług lotniczych w
Mielcu) przekonują, że oddział koncernu w naszym kraju jest
przedsiębiorstwem prawdziwie wielobranżowym. W zakładach na warszawskim
Okęciu nie tylko produkuje i modernizuje się turbośmigłowe Orliki –
maszyny do podstawowego treningu polskich wojskowych pilotów, ale też
robi komponenty do średnich transportowców casa, remontuje te ważne
transportowce Sił Powietrznych RP ale też produkuje części do kilku
typów cywilnych, pasażerskich airbusów.
Europejski skrzydlaty
gigant zaczynał na Okęciu od skromnych, wymuszonych inwestycji
offsetowych za dostawy dla wojska transportowców Casa C 295. Dziś
konsekwentnie krok po kroku Airbus umacnia się w swojej głównej bazie
badawczo- rozwojowej i produkcyjnej w Warszawie. Do pełnego spektrum
skrzydlatego biznesu na Okęciu dołączył w ostatnich latach segment...
kosmiczny.
Warunki do produkcji wiązek elektrycznych do satelitów
budowano w Airbus Poland przynajmniej od 2015 roku, kiedy zapadła
decyzja o stworzeniu sterylnej hali w firmowym kompleksie w Warszawie.
Największy w stolicy clean-room już od lat zarabia: dostawy
„kosmicznych" wiązek elektrycznych trafiają do zakładów Europejskiej
Agencji Kosmicznej w całej Europie, m.in. w Niemczech, gdzie integrowano
je z sondą Jupiter Icy Moon Explorer (JUICE) przeznaczoną do
poszukiwania wody w układzie Jowisza.
Śmigłowcowe nowinki z Łodzi
Już
od siedmiu lat łódzkim biurze projektowym Airbus Helicopters
innowacyjnymi wiropłatami koncernu zajmują się polscy inżynierowie. To
tutaj opracowane zostały i przetestowane rozwiązania dla przyszłych
konstrukcji pasażerskich bezzałogowych kwadrokopterów CitiAirbus i
szybkich śmigłowców Racer. Prac projektowych i testów maszyn nowej
generacji nie był w stanie zatrzymać nawet covidowy kryzys w lotnictwie.