- Bardzo cieszmy się z inauguracji naszego nowego biura w Polsce. Gdańsk jest uznanym w Europie centrum branży lotniczej i produkcji oprogramowania. Jesteśmy przekonani, że zespół zatrudniony w nowym biurze przyczyni się do wprowadzenia do skrzydlatej branży wielu oryginalnych, cennych rozwiązań pozwalających naszym klientom usprawniać operacje lotnicze na całym świecie - mówi Marta Muzińska, szefowa polskiego oddziału Navblue.
Gdański biznes Airbusa dołącza do innych przedsięwzięć skrzydlatego giganta, który nad Wisłą działa od dekad przede wszystkim w sektorze militarnym a obecnie zatrudnia w Polsce blisko1000 specjalistów.
Kosmiczne Okęcie
Szefowie firm Airbusa w kraju (do grupy wchodzą oprócz zakładów na Okęciu, także biuro projektowe Airbus Helicopters w Łodzi i zakład usług lotniczych w Mielcu) przekonują, że oddział koncernu w naszym kraju jest przedsiębiorstwem prawdziwie wielobranżowym. W zakładach na warszawskim Okęciu nie tylko produkuje i modernizuje się turbośmigłowe Orliki – maszyny do podstawowego treningu polskich wojskowych pilotów, ale też robi komponenty do średnich transportowców casa, remontuje te ważne transportowce Sił Powietrznych RP ale też produkuje części do kilku typów cywilnych, pasażerskich airbusów.
Europejski skrzydlaty gigant zaczynał na Okęciu od skromnych, wymuszonych inwestycji offsetowych za dostawy dla wojska transportowców Casa C 295. Dziś konsekwentnie krok po kroku Airbus umacnia się w swojej głównej bazie badawczo- rozwojowej i produkcyjnej w Warszawie. Do pełnego spektrum skrzydlatego biznesu na Okęciu dołączył w ostatnich latach segment... kosmiczny.
Warunki do produkcji wiązek elektrycznych do satelitów budowano w Airbus Poland przynajmniej od 2015 roku, kiedy zapadła decyzja o stworzeniu sterylnej hali w firmowym kompleksie w Warszawie. Największy w stolicy clean-room już od lat zarabia: dostawy „kosmicznych" wiązek elektrycznych trafiają do zakładów Europejskiej Agencji Kosmicznej w całej Europie, m.in. w Niemczech, gdzie integrowano je z sondą Jupiter Icy Moon Explorer (JUICE) przeznaczoną do poszukiwania wody w układzie Jowisza.
Śmigłowcowe nowinki z Łodzi
Już od siedmiu lat łódzkim biurze projektowym Airbus Helicopters innowacyjnymi wiropłatami koncernu zajmują się polscy inżynierowie. To tutaj opracowane zostały i przetestowane rozwiązania dla przyszłych konstrukcji pasażerskich bezzałogowych kwadrokopterów CitiAirbus i szybkich śmigłowców Racer. Prac projektowych i testów maszyn nowej generacji nie był w stanie zatrzymać nawet covidowy kryzys w lotnictwie.