Pojazdy RADBO budowane są na bazie opancerzonych samochodów o zwiększonej odporności na wybuchy min i ataki z zasadzki (MRAP, Mine Resistant Ambush Protected) typu Cougar 4×4 HEV (Hardened Engineer Vehicle). 18-tonowe, czteroosobowe RADBO wyposażone zostały m.in. w 3-kilowatowy laser Zeus III i sterowane zdalnie ramię z chwytakiem. Opcjonalnie z przodu można zamontować wzmocniony pług. Samochody te mają służyć głównie do oczyszczania polowych i tymczasowych baz lotniczych z wszelkiego rodzaju niewybuchów i niewypałów (UXO, Unexploded Ordnance).

US Air Force chcą wykorzystywać pojazdy RADBO do szybkiego usuwania niewybuchów i niewypałów z pasów startowych, tak aby móc jak najszybciej rozpocząć lub wznowić operacje lotnicze z danych lokalizacji. Są to działania zapewniające tzw. minimalną zdolność operacyjną lotniska lub bazy lotniczej (MAOS, Minimum Airfield Operations Surface). RADBO będą też pomagać w oczyszczaniu z uzbrojenia samolotów, które uległy wypadkom i katastrofom podczas startów oraz lądowań i manewrowania na ziemi.

Po przewiezieniu ładunku za pomocą chwytaka, jego zdalne detonowanie saperzy zespołu EOD (Explosive Ordnance Disposal) będą przeprowadzać z bezpiecznej odległości, wykorzystując zamontowany na samochodzie laser. Jego skuteczny zasięg niszczenia amunicji takiej jak bomby lotnicze lub pociski artyleryjskie wynosi 300 m. W przypadku lżejszego uzbrojenia, takiego jak granaty ręczne lub pociski moździerzowe, zasięg ten może być jeszcze większy. Maksymalny zasięg uzależniony jest głównie od warunków atmosferycznych. Promień lasera niszczy ładunki „przepalając się" korpusy i powodując detonację materiałów kruszących. Rola pojazdów RADBO i ich załóg będzie ograniczać się wyłącznie do wybuchowego niszczenia ładunków bez ich rozbrajania.

Program budowy samochodów RADBO rozpoczął się w 2020 r., gdy Centrum ds. Zarządzania Eksploatacją Sprzętu Sił powietrznych (LCMC, Life Cycle Management Center) przyznało firmie Parsons Government Services Inc. warty 40 milionów dolarów kontrakt na budowę pierwszych dwóch pojazdów prototypowych i 13 egzemplarzy seryjnych. Jak na razie specjaliści US Air Force testują i oceniają skuteczność lasera przeciwko różnym kategoriom oraz typom niewybuchów i niewypałów. Cała transza 13 pojazdów RADBO ma wejść do służby do kwietnia 2023 r. Jeśli RADBO sprawdzą się operacyjnie niewykluczone, że US Air Force zamówią kolejnych osiem egzemplarzy.