Głównym zadaniem jednostki, stacjonującej w bazie Newatim na pustyni Negew, niedaleko miasta Beer Szewa, ma być trening pilotów i naziemnego personelu technicznego. Jednostka początkowo otrzymała dwa F-35I. W tej samej bazie stacjonują dwa pozostałe izraelskie dywizjony latające na F-35I ‒ 140. i 116. Ten pierwszy F-35I zaczął otrzymywać w grudniu 2016 r., a w styczniu 2020 r. przezbrajanie rozpoczął 116. dywizjon. Uzyskanie wstępnej gotowości operacyjnej F-35I Chejl ha-Awir ogłosiły w grudniu 2017 r.

Czytaj także: Izrael nie kupi Osprey’ów. Winne pieniądze

Izrael zamówił dotąd 50 F-35I, które mają zostać dostarczone do końca 2024 r. Obecne plany zakładają zakup w kolejnych latach 25 dodatkowych maszyn tego typu.

Słynny izraelski 117. dywizjon dezaktywowano 30 września 2020 r., po 67 latach nieprzerwanej służby w pierwszej linii. Przez cały ten okres stacjonował w bazie Ramat Dawid w północnym Izraelu.

"F-35I Adir z namalowanym godłem 117. dywizjonu. Fot./Siły Powietrzne Izraela."

Statecznik pionowy samolotu F-35I Adir z namalowanym godłem 117. dywizjonu. Fot./Siły Powietrzne Izraela.

radar.rp.pl

Dywizjon powstał w czerwcu 1953 r. 117. dywizjon, jako pierwszy w Chejl ha-Awir, wyposażono w samoloty odrzutowe, brytyjskie myśliwce Gloster Meteor. Stąd jego nazwa własna „Pierwszy Odrzutowy”. W kwietniu 1962 r. jako pierwszy w izraelskim lotnictwie otrzymał francuskie myśliwce Dassault Mirage IIICJ. W lipcu 1980 r. dywizjon, ponownie jako pierwszy, otrzymał amerykańskie F-16A/B Nec. 7 czerwca 1981 r. osiem F-16A z jego składu przeprowadziło słynny atak na iracki reaktor atomowy Osirak w ramach operacji Opera. W październiku 1987 r. dywizjon rozpoczął przezbrajanie na samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 30 Barak. Ogółem, przez cały okres służby, 117. dywizjon zapisał na swoim koncie 124 zestrzelone i zniszczone na ziemi samoloty oraz śmigłowce przeciwników.