Pierwszy CMV-22B w jednostce operacyjnej

Do bazy lotnictwa morskiego North Island w Kalifornii przyleciał samolot transportowy pionowego startu i lądowania Bell/Boeing CMV-22B Osprey. Maszyna przeznaczona jest dla pierwszej jednostki operacyjnej US Navy – dywizjonu VRM-30.

Publikacja: 01.07.2020 09:47

Pierwszy CMV-22B po przylocie do bazy North Island, w której stacjonuje dywizjon VRM-30. Fot./US Nav

Pierwszy CMV-22B po przylocie do bazy North Island, w której stacjonuje dywizjon VRM-30. Fot./US Navy/MC2 Chelsea D. Meiller.

Foto: Pierwszy CMV-22B po przylocie do bazy North Island, w której stacjonuje dywizjon VRM-30. Fot./US Navy/MC2 Chelsea D. Meiller.

Tym samym rozpoczyna się proces dostaw maszyn tego typu. W niedalekiej przyszłości mają zastąpić obecnie eksploatowane samoloty Grumman C-2 Greyhound.

Czytaj także: Pierwszy CMV-22B przybył do Patuxent River

Według planów dywizjon ma otrzymać osiemnaście CMV-22B. Personel jednostki rozpoczął przygotowania do wdrożenia nowej konstrukcji do eksploatacji w grudniu 2018 r. Harmonogram zakłada, że we wrześniu tego roku będzie gotowy do rozpoczęcia działań operacyjnych, w tym z pokładu lotniskowców. Ma to duże znaczenie, gdyż na początku 2021 r. zaplanowano pierwszy rejs USS Carl Vinson (CVN 70) z dywizjonem wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35C Lightning II. Będzie to debiut operacyjny tej wersji F-35. Bez sprawnie działającego systemu logistycznego mogą pojawić się problemy ze wsparciem ich eksploatacji.

US Navy zamówiła dotychczas 39 spośród planowanych 44 CMV-22B Osprey. W okresie zima-wiosna producent, konsorcjum Bell/Boeing, dostarczył dwa egzemplarze, które trafiły do ośrodka badawczo-rozwojowego w Patuxent River.

Czytaj także: Oblot CMV-22B

Samoloty Bell/Boeing CMV-22B Osprey są wersją V-22 dostosowaną do wymagań US Navy. Zmiany objęły m.in. montaż dodatkowych zbiorników paliwa w kadłubie i płacie oraz rozbudowę środków łączności. Głównym ich zadaniem będą loty transportowe pomiędzy lotniskowcami i bazami na lądzie. Dzięki samolotom transportowym bazującym na okrętach można przerzucać ludzi, pocztę i ważne ładunki. W przypadku CMV-22B kluczowa dla decyzji o ich zakupie była możliwość transportu przez samolot modułów silnika F135-PW-100, który stanowi napęd samolotów Lockheed Martin F-35C.

Tym samym rozpoczyna się proces dostaw maszyn tego typu. W niedalekiej przyszłości mają zastąpić obecnie eksploatowane samoloty Grumman C-2 Greyhound.

Czytaj także: Pierwszy CMV-22B przybył do Patuxent River

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?