W oficjalnym komunikacie podano, że okręt realizował próby i zadania szkoleniowe na wodach wokół Wschodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Do awarii doszło w pierwszym tygodniu czerwca, o skali problemu świadczy fakt, że przez pięć dni nie można było realizować startów samolotów znajdujących się na pokładzie okrętu. Według komunikatu problem wystąpił w podsystemie dostarczającym energię do EMALS. Dzięki pomocy specjalistów z lądu, udało się naprawić awarię 7 czerwca, co umożliwiło start samolotów z okrętu przed jego powrotem do bazy.
Lotniskowiec USS Gerald R. Ford jest pierwszym okrętem wyposażonym w elektromagnetyczny układ EMALS. Jak podkreślają Amerykanie, system zainstalowany na pokładzie Forda zrealizował już blisko 3500 startów przy których nie odnotowano problemów technicznych.
Czytaj także: Super Hornety na francuskim lotniskowcu
Obok prototypowego USS Gerald R. Ford, system EMALS jest instalowany na kolejnych okrętach serii ‒ znajdującym się w trakcie wyposażania USS John F. Kennedy (CVN-79), a także zamówiono go do dwóch kolejnych lotniskowców. Dodatkowo rozwiązania amerykańskie budzą zainteresowanie za granicą, m.in. w Indiach.