Ostatni Super Hornet w wersji Block II trafił do US Navy

US Navy odebrała ostatni egzemplarz wielozadaniowego samolotu bojowego F/A-18E/F Super Hornet w wersji Block II.

Publikacja: 27.04.2020 08:44

US Navy odebrała ostatniego Super Horneta wersji Block II i przygotowuje się do wdrożenia samolotów

US Navy odebrała ostatniego Super Horneta wersji Block II i przygotowuje się do wdrożenia samolotów odmiany Block III. Fot. US Navy.

Foto: US Navy odebrała ostatniego Super Horneta wersji Block II i przygotowuje się do wdrożenia samolotów odmiany Block III. Fot./US Navy.

Jednocześnie US Navy informuje, że wkrótce rozpoczną się dostawy maszyn Block III.

Ostatni Block II, o numerze seryjnym E322, trafił do dywizjonu VFA-34, stacjonującego w bazie lotniczej Oceana w stanie Wirginia. Łącznie, od 2005 r., Boeing dostarczył US Navy 322 egzemplarze w wersji jednomiejscowej F/A-18E i 286 dwumiejscowej F/A-18F.

Czytaj także: Kolejne środki na modernizację Super Hornetów US Navy

Zakończenie produkcji i dostaw maszyn w wersji Block II nie oznacza końca pracy linii montażowej w St. Louis w stanie Missouri. Obecnie Boeing kończy tam produkcję pierwszych egzemplarzy wersji Block III. Według dowództwa lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych marynarka otrzyma dwa pierwsze Super Hornety w tym standardzie z końcem czerwca tego roku. Trafią one do doświadczalnego dywizjonu VX-23, stacjonującego w bazie Patuxent River w stanie Maryland. Posłużą do prób operacyjnych mających zweryfikować wzrost ich charakterystyk taktyczno-technicznych.

Na razie Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił 72 Super Hornety Block III. Dostawy potrwają do końca 2024 r.

Czytaj także: F/A-18 Super Hornet następcą niemieckich Panavia Tornado

Dodatkowo Boeing ma przeprowadzić modernizację nawet 573 Super Hornetów eksploatowanych przez US Navy do standardu wersji Block III. Nie można wykluczyć, że część rozwiązań zostanie także wykorzystana przy modernizacji 160 samolotów przełamania obrony przeciwlotniczej E/A-18G Growler, bazujących na F/A-18F.

Wersja Block III charakteryzuje się pięcioma kluczowymi zmianami w stosunku do poprzedniej odmiany. Obejmą one: nowe wyposażenie kabin pilotów (m.in. ciekłokrystaliczne monitory o dużej przekątnej ekranu), nowy centralny komputer misji, zmiany strukturalne zwiększające resurs techniczny do 10 tys. godzin lotu, nowy system łączności satelitarnej i możliwość montażu konforemnych zbiorników paliwa zwiększających zasięg.

Czytaj także: Silniki do Super Hornetów

Jednocześnie US Navy informuje, że wkrótce rozpoczną się dostawy maszyn Block III.

Ostatni Block II, o numerze seryjnym E322, trafił do dywizjonu VFA-34, stacjonującego w bazie lotniczej Oceana w stanie Wirginia. Łącznie, od 2005 r., Boeing dostarczył US Navy 322 egzemplarze w wersji jednomiejscowej F/A-18E i 286 dwumiejscowej F/A-18F.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego