Zainteresowani programem to:

  • Leonardo, który oferuje Polsce samoloty transportowe C-27J Spartan,
  • Airbus Defence and Space z A400M Atlas lub C295W,
  • Embraer z modelem KC-390,
  • Lockheed Martin z C-130J Super Hercules,
  • Boeing.

Koncern Boeing nie ma w ofercie własnego samolotu kategorii średniej. Można jednak przypuszczać, że nawiązana niedawno współpraca z brazylijskim Embraerem może skutkować wspólnym promowaniem na polskim rynku KC-390.

Czytaj także: Niespełniony sen o polskim czołgu

Według planów Inspektoratu Uzbrojenia, spośród powyższej listy mają zostać wybrani ci, którzy otrzymają pakiet szczegółowych informacji. Sam dialog techniczny ma zostać przeprowadzony w terminie wrzesień 2019 ‒ maj 2020 r. Uzyskane w jego ramach informacje mają pozwolić na opracowanie wymagań dla nowego samolotu transportowego dla Sił Powietrznych.

Obecnie Siły Powietrzne eksploatują pięć średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130E Hercules, przejętych w latach 2009-2012 od Amerykanów i wyprodukowanych ok. 50 lat temu.

""

Średni samolot transportowy Lockheed C-130E Hercules Sił Powietrznych. Fot./Andrzej Kiński.

radar.rp.pl

Czytaj także: Program Harpia: Przyspiesza zakup supermysliwca dla Polski

Według nieoficjalnych informacji, w celu uzupełnienia i częściowo zastąpienia obecnie używanych samolotów MON negocjuje z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych przejęcie pięciu kolejnych samolotów Herculesów z drugiej ręki, tym razem nieco nowszej wersji C-130H, które miałyby przejść wcześniej gruntowną modernizację. W przyszłości wszystkie Herculesy, w wersji C-130E i H, zastąpi nowa konstrukcja wybrana w ramach Programu Drop.