Oblot pierwszego seryjnego bezzałogowca Bayraktar Akinci

Akinci mają stacjonować w bazie Batman, operując razem z wykorzystywanymi już tam innymi rodzimymi BSP Bayraktar TB2. Fot./Baykar.

Turecka firma Baykar poinformowała o oblocie pierwszego seryjnego bezzałogowego statku powietrznego Bayraktar Akinci.

Samolot, oznaczony S1, jest pierwszym z czterech planowanych do zbudowania w ramach pierwszej serii produkcyjnej i czwartym zbudowanym egzemplarzem typu.

Czytaj także: Nadlatują tureckie uderzeniowe bezzałogowce

Pierwszy prototyp Akinci (tur. łupieżca, najeźdźca) oblatano w grudniu 2019 r. W kolejnym roku do prób w locie dołączył drugi egzemplarz, a w marcu 2021 r. kolejny. W kwietniu br. z trzeciego prototypu przeprowadzono pierwsze testowe odpalenia pocisków kierowanych rodziny Roketsan MAM.

Bayraktar Akinci

Akinci jest dwusilnikowym bezzałogowym statkiem powietrznym klasy HALE (High Altitude Long Endurance, wysoki pułap i duża długotrwałość lotu) o konstrukcji kompozytowej. Rozpiętość skrzydeł wynosi 20 m, a długość 12,5 m. Maksymalna masa startowa bezzałogowca Akinci to wg producenta 5500 kg, z czego 1350 kg to masa zabieranego uzbrojenia. 400 kg w komorze wewnętrznej i 950 kg na podwieszeniach podskrzydłowych.

Fot./Baykar.
Fot./Baykar.

Napęd największego bezzałogowego statku powietrznego firmy Baykar stanowią ukraińskie silniki AI-450, produkowane przez zakłady Iwczenko Progress z Zaporoża. Turbośmigłowe jednostki o mocy startowej do 750 KM (w zależności od wersji) napędzają pięciołopatowe śmigła. Długotrwałość lotu Akinci ma wynosić do 24 godzin, zasięg 5000 km, a pułap 12 000 m. Bezzałogowiec można wyposażyć w wielozakresową stację optoelektroniczną, stację radiolokacyjną z anteną aktywną ze skanowaniem elektronicznym (AESA) lub zasobniki walki elektronicznej. Akinci ma mieć możliwość w pełni automatycznego startu i lądowania oraz być wyposażony w system nawigacyjny niezależny od systemu satelitarnego.

Czytaj także: Syryjski sprawdzian bojowych bezpilotowców

BSP Akinci będzie mógł przenosić bogaty zestaw lotniczych środków bojowych. Głównie produkcji tureckiej firmy Roketsan. Mowa o: pociskach kierowanych CIRIT i L-UMTAS, pociskach „powietrze-powietrze” Gokdogan i Bozdogan, rodzinie bomb MAM (MAM-C, MAM-L i MAM-T), bombach kierowanych JDAM (Mk 81, Mk 82 i Mk 83) i HGK. Akinci ma być pierwszym bezzałogowcem mogącym przenosić taktyczne pociski samosterujące rodziny SOM o zasięgu przekraczającym 250 km.

Bayraktar Kardeşler

Firma Baykar (skrót od Bayraktar Kardeşler – tur. Bracia Bayraktar) wywodzi się z powstałego w 1984 r. przedsiębiorstwa Baykar Makina, zajmującego się mechaniką precyzyjną. Jego założycielem jest inżynier Özdemir Bayraktar; funkcje kierownicze w firmie pełni trzech jego synów – Selçuk, Haluk i Ahmet. Głównym konstruktorem bezzałogowców Baykar i twarzą przedsiębiorstwa jest Selçuk Bayraktar, prywatnie zięć prezydenta Turcji Recepa Erdogana.

Czytaj także: Bezzałogowce Azerbejdżanu polują na dowódców sił Górskiego Karabachu

Pierwszym bezzałogowym statkiem powietrznym Baykar był niewielki Bayraktar Mini UAV. Produkcja wystartowała w 2005 r. W 2009 r. oblatano taktyczny bezzałogowiec o przeznaczeniu rozpoznawczym klasy MALE Bayraktar (oznaczany również TB1). Masa startowa 650 kg i długotrwałość lotu do 24 godzin. Rozwinięciem tej konstrukcji jest, produkowany seryjnie, uzbrojony TB2 (oblot 2014 r.), biorący udział w konfliktach w Libii, Syrii i Górskim Karabachu.

Cztery zestawy z 24 aparatami zamówiło 24 maja polskie Ministerstwo Obrony Narodowej, a ich dostawa ma nastąpić w okresie 2022-2024.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Dwie oferty w przetargu na system identyfikacji bojowej dla Marynarki Wojennej

Inspektorat Uzbrojenia otworzył oferty w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu i integracji na okrętach Marynarki ...

Umowa na mały patrolowiec dla MOSG

Morski Oddział Straży Granicznej podpisał umowę ze stocznią Techno Marine dotyczącą budowy jednostki patrolowej ...

Przeciwminowe roboty pomogą Kormoranom

Gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej złożył w firmie SAAB zamówienie na podwodne roboty ...