Modernizacja Black Hawków postępuje

Główną zmianą wprowadzoną podczas modernizacji śmigłowców Sikorsky UH-60L do standardu UH-60V jest zmiana na współczesną awioniki, w tym środowiska pracy załogi. Fot./US Army.

Northrop Grumman poinformował, że pakiet modernizacyjny awioniki przygotowany do modernizacji wielozadaniowych śmigłowców transportowych Black Hawk do standardu UH-60V przeszedł pozytywnie proces badań wojskowych i ewaluacji.

Oznacza to, że wkrótce ruszy program modernizacji śmigłowców UH-60L Black Hawk do wspomnianego standardu.

Czytaj także: Dwóch finalistów w konkursie na następcę Black Hawka

Według planów US Army planuje się modernizację ok. 700 wiropłatów Sikorsky UH-60L, de facto wszystkie pozostające w linii. Głównym celem projektu jest unifikacja wyposażenia kabiny pilotów do standardu wersji UH-60M Black Hawk. To pozwoli na uproszczenie szkolenia personelu technicznego i uprości logistykę.

Nowa kabina starych Black Hawków powstała w oparciu o koncepcje “szklanego kokpitu”. Zastosowano w niej cztery duże wyświetlacze ciekłokrystaliczne zamiast klasycznych przyrządów elektromechanicznych. System awioniki skonfigurowano wg standardu otwartej architektury, co pozwoli na późniejsze modyfikacje zgodne z potrzebami użytkownika. Poza tym nowe wyposażenie pozwoli na operowanie w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez cywilne służby zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dodatkowo w ramach modernizacji wiropłaty zostaną poddane przeglądom struktury płatowca, co ma umożliwić wydłużenie resursu o dziesięć lat.

Czytaj także: Słowacja odebrała ostatniego Black Hawka

Program UH-60V Black Hawk jest realizowany przez koncern Northrop Grumman od 2014 r. Pierwszy lot prototypu odbył się w styczniu 2017 r. Testy zakończono we wrześniu ubiegłego roku, o czym jednak wówczas nie informowano, czekając na pełną analizę wyników. W ramach prób, które realizowano w ośrodku Redstone w stanie Alabama w okresie wrzesień 2018 – marzec 2019, wykorzystano trzy egzemplarze przedseryjne. Próby objęły 187 godzin testów naziemnych i 85 godzin lotów. Wykonano 42 loty, spośród których 38 zakończyło się pełnym sukcesem. W przypadku pozostałych czterech niepowodzenia dotyczyły błędów załogi w realizacji zadania i usterki techniczne.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Okręt projektu 955 Boriej – Aleksandr Niewskij. Fot./Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej.

Serwis najnowszych rosyjskich okrętów podwodnych

Stocznia AO „PO Siewmasz” z Siewierodwińska podpisała umowy na serwisowanie strategicznych okrętów podwodnych projektów ...

Nowe spadochrony dla wojska

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął negocjację z firmą Air-Pol związane z zakupem partii zestawów spadochronowych Dedal. ...

Analiza Radaru: Marynarka Wojenna powoli rdzewieje

Gdy Rosja chce wybudować dla floty bałtyckiej nowe okręty podwodne, my rozglądamy się za ...