Jak Polska jest postrzegana na świecie, jeśli chodzi o kosmiczne dokonania?
Paweł Wojtkiewicz: W Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego działa obecnie 70 różnych podmiotów z polskiego sektora kosmicznego. Wśród nich są małe i średnie przedsiębiorstwa, startupy, spółki Skarbu Państwa, a także spółki córki zagranicznych korporacji czy instytuty naukowe. Możemy powiedzieć, że po ponad siedmiu latach od naszego przystąpienia do Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA, które było przełomem dla polskiego przemysłu kosmicznego i zapoczątkowało jego szybki rozwój, nasz krajowy sektor kosmiczny nie może być już traktowany jako niedoświadczony. Istnieje wiele firm, które mają lub będą miały znaczny wkład w kluczowe programy i misje ESA. Już dziś wiele polskich firm znalazło się w łańcuchu dostaw światowych liderów sektora kosmicznego, firm o zasięgu globalnym oraz agencji, nie tylko ESA, ale także NASA. Polska branża kosmiczna zawdzięcza też swoją renomę Centrum Badań Kosmicznych PAN, które od już ponad 50 lat z powodzeniem współpracuje z wieloma firmami i agencjami kosmicznymi na całym świecie.
Jakie są główne potrzeby i postulaty przedstawicieli branży?
Przed polską branżą kosmiczną stoi wiele wyzwań. Z pewnością brakuje w Polsce odważnych inwestycji. Mówimy tutaj zarówno o wysokości polskiej składki na programy opcjonalne ESA, braku Krajowego Programu Kosmicznego, jak i bardzo małym udziale kapitału prywatnego w inwestycjach. Polska branża kosmiczna potrzebuje też odbiorców swoich produktów i usług. Jak do tej pory najlepszym, a jednocześnie największym odbiorcą jest Europejska Agencja Kosmiczna. Czekamy, aż administracja państwowa zacznie kupować na większą skalę produkty i usługi od firm polskiego sektora kosmicznego. Przemysł kosmiczny w Polsce potrzebuje bodźca, który spowoduje jego jeszcze dynamiczniejszy rozwój. Tym bodźcem może być nasz większy udział finansowy w programach ESA oraz Krajowy Program Kosmiczny. Czynnikami ograniczającymi rozwój branży są z pewnością fundusze, głównie bardzo mały budżet Polski w programach opcjonalnych ESA na lata 2020–2022.
Jakie wyzwania stoją przed przemysłem satelitarnym i branżą kosmiczną?