Do gwiazd dzięki międzynarodowym kontaktom

Technologie kosmiczne to coraz większy rynek, na którym działa coraz więcej polskich firm. Komercyjny przemysł kosmiczny, który rozwija się bardzo dynamicznie,to szansa dla wielu polskich spółek. W kraju nie brakuje firm, które odniosły sukces w branży i wiedzą,co gwarantuje uzyskanie bardzo dobrych wyników.

Publikacja: 06.08.2020 12:00

Fot./Shutterstock

Fot./Shutterstock

Foto: Fot./Shutterstock

Pierwsze polskie przedsiębiorstwa, które zagwarantowały sobie pozycję na europejskim i światowym rynku kosmicznym, podkreślają, że sukces zapewniły im kontrakty z agencjami kosmicznymi. To stamtąd pochodziły pierwsze projekty, które umożliwiły wymianę doświadczeń i udział personelu w specjalistycznych szkoleniach. Wiedza i doświadczenie stały się podwalinami znaczących osiągnięć dokonywanych w kosmosie.

Mentor wyznacza kierunki

Potrzebę transferu rozwiązań i wiedzy specjalistycznej, które warunkują rozwój, podkreśla dr Ilona Wojtkiewicz, dyrektor rozwoju w SENER Polska. – SENER Polska od początku swojej działalności czerpie z ponad 50-letniego doświadczenia międzynarodowej grupy SENER. Nieocenioną wartością było wdrożenie procesów organizacyjnych oraz transfer wiedzy, dzięki któremu udało nam się zbudować stabilną podstawę firmy i stale ją rozwijać – początkowo w obszarach inżynierii lądowej, a od 2012 roku już całkowicie w sektorze kosmicznym – mówi dr Ilona Wojtkiewicz. Firma opracowała m.in. innowacyjny system dokowania i cumowania pojazdów kosmicznych (IBDM) dla Europejskiej Agencji Kosmicznej, który może w przyszłości być wykorzystany w kolejnych misjach eksploracyjnych agencji, do planowanej przez ESA załogowej stacji kosmicznej.

Michał Szwajewski, dyrektor Biura Projektów i Rozwoju Biznesu w firmie Astronika sp. z o.o., uważa, że do sukcesu w branży kosmicznej doprowadził jej mentor i założyciel dr inż. Jerzy Grygorczuk będący jednym z najbardziej doświadczonych specjalistów w branży kosmicznej w Europie. Uznany specjalista stał się dla firmy przewodnikiem. – Swoją działalność rozpoczęliśmy ciekawymi projektami badawczo-rozwojowymi w ramach Polish Industry Incentive Scheme, czyli programu wsparcia polskich firm przez Europejską Agencję Kosmiczną. W ich realizacji wykorzystaliśmy doświadczenia dr. Grygorczuka zdobyte podczas realizacji projektów kosmicznych w trakcie jego pracy dla Centrum Badań Kosmicznych PAN – mówi Michał Szwajewski. To pozwoliło firmie sięgnąć po prestiżowe kontrakty (np. dla realizowanej przez NASA misji InSight czy europejskiej misji JUICE), a zespołowi nabrać doświadczenia.

Wzrost przez zdobywanie nowych kompetencji

Ilona Wojtkiewicz podkreśla, że nie da się przecenić warsztatów i szkoleń, dzięki którym pracownicy zdobywają nowe kompetencje.

– Wsparcie biznesowe i technologiczne od grupy SENER, które były fundamentalne w pierwszych etapach rozwoju firmy, opierało się i nadal się opiera na ciągłych warsztatach i szkoleniach, między innymi w Europejskiej Agencji Kosmicznej – mówi dr Ilona Wojtkiewicz.

Z kolei Michał Szwajewski uważa, że zrównoważony rozwój powinien być oparty na codziennej pracy nad podnoszeniem kompetencji i zdobywaniem kolejnych doświadczeń.

Większość dużych firm zaczynała od dostarczania dla Europejskiej Agencji Kosmicznej elementów, przechodząc do budowania całych systemów, aby dziś być integratorami satelitów – podkreśla Szwajewski. I dodaje, że właśnie taki organiczny i stabilny wzrost jest obecnie celem Astroniki. Firma wiąże teraz nadzieje z planami powrotu ludzi na Księżyc.

Przemysł konkretnych obszarów

Na rynku pojawia się coraz więcej wyspecjalizowanych firm, które dysponują konkretnymi technologiami. Dla wielu z nich jednak sektor kosmiczny okazuje się branżą zbyt trudną i po kilku próbach poddają się, podejmując decyzję o przejściu na inne rynki.

Droga do sukcesu w wyspecjalizowanej i skomplikowanej branży to wybranie dla siebie mniejszego pola do działania – uważa dr Ilona Wojtkiewicz. – Kluczem do powodzenia w sektorze kosmicznym jest skupienie się na konkretnych obszarach i rozwijanie ich, a następnie stopniowe zwiększanie portfolio poprzez nabywanie nowych kompetencji i dostarczanie wysokiej jakości produktów finalnych – mówi dr Ilona Wojtkiewicz.

Dla SENER Polska istotne było wykorzystanie Programu Wsparcia Polskiego Przemysłu PLIIS prowadzonego przez ESA. – W ten sposób zwiększyliśmy swoje szanse w przyszłych projektach i misjach agencji – mówi dr Wojtkiewicz. Według niej wyzwaniem dla firmy po wejściu Polski do ESA było znalezienie i zatrudnienie kompetentnego zespołu, a potem zbudowanie stałego łańcucha dostawców. Jej zdaniem realizacja kolejnych projektów wspólnie z ESA pomogła zbudować rozpoznawalność oraz wiarygodność w Europie, ale także zagwarantowała udział w kolejnych przedsięwzięciach.

Nowa przestrzeń dla polskich firm

Dopóki sięganie w kosmos wiązało się jedynie z umieszczaniem w przestrzeni sprzętu i opracowywaniem technologii jego użytkowania, udział w rynku mógł nosić znamiona elitarności i wyjątkowości. Jednak dziś technologie kosmiczne spowszedniały. Doskonale funkcjonuje rynek wykorzystujący rozwiązania materiałowe, które pochodzą z przemysłu kosmicznego, i znajduje dla nich zastosowanie w codziennym życiu. Rośnie także inny sektor, który korzysta z danych dostarczanych przez satelity i zamienia je w powszechnie dostępne usługi. Ten rynek new space – telekomunikacja, nawigacja i zobrazowania satelitarne – daje coraz więcej możliwości. Przeciętny mieszkaniec USA już dziś ponad 80 razy dziennie korzysta z takich usług. Użytkownicy sięgają po satelitarną telewizję, prognozę lub mapę pogody, przemieszczają się prowadzeni przez nawigację lub wyszukują w pobliżu potrzebne usługi. – Z zainteresowaniem obserwujemy tworzący się komercyjny rynek kosmiczny, tak zwany new space. Z rynku nieinstytucjonalnego generowane jest obecnie 15 proc. obrotu w portfelu Astroniki i zwiększenie tej wartości będzie naszym celem na najbliższe lata – mówi Szwajewski.

Rośnie także liczba startupów, które budują swoje strategie w oparciu o korzystanie z danych satelitarnych. Wraz z nimi powstają programy wsparcia dla takich firm oraz wydarzenia, podczas których przedsiębiorcy mogą bezpośrednio zetknąć się ze specjalistami z branży.

Rząd pokaże drogę w kosmos

Obecnie cały sektor w Polsce czeka na ogłoszenie i zatwierdzenie krajowego programu kosmicznego – dokumentu, który wyklaruje potrzeby krajowe w kontekście technologii oraz usług, jakie mają być tworzone w Polsce. – Trwa przegląd kompetencji polskich firm prowadzony przez POLSA (Polską Agencję Kosmiczną) – zwraca uwagę dr Wojtkiewicz. Jej zdaniem może to pozwolić polskim firmom kosmicznym wybrać dla siebie najwłaściwsze pola do działania.

– Niewykluczone, że polski sektor skupi swoje kierunki rozwoju na wybranych niszach. W SENER Polska planujemy na przykład skupienie się na programach obowiązkowych w ESA, a także rozwój biznesowy naszych produktów, przede wszystkim mechanizmów oraz urządzeń wspierających montaż satelitów (MGSE) – mówi ekspertka.

Pierwsze polskie przedsiębiorstwa, które zagwarantowały sobie pozycję na europejskim i światowym rynku kosmicznym, podkreślają, że sukces zapewniły im kontrakty z agencjami kosmicznymi. To stamtąd pochodziły pierwsze projekty, które umożliwiły wymianę doświadczeń i udział personelu w specjalistycznych szkoleniach. Wiedza i doświadczenie stały się podwalinami znaczących osiągnięć dokonywanych w kosmosie.

Mentor wyznacza kierunki

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości