było to pierwsze lądowanie wielozadaniowego samolotu bojowego skróconego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II należącego do Aviazione Navale na pokładzie lotniskowca Cavour.

Czytaj także: Włoski lotniskowiec płynie do USA

To kolejny etap przygotowań od osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej przez grupę lotniczą włoskiego lotniskowca przezbrajaną w samoloty F-35B. Ma to nastąpić w 2024 r. Wtedy w linii znajdzie się połowa z planowanych do zakupu dla Aviazione Navale maszyn tego typu. Obecnie eskadra wielozadaniowych samolotów bojowych dysponuje trzema egzemplarzami, a także 14 starymi Boeing AV-8B Harrier II+. Zgodnie z obecnymi planami, włoskie lotnictwo morskie ma otrzymać 15 F-35B.

"F-35B Lightning II. Fot./Marina Militare."

Włoski F-35B Lightning II na pokładzie lotniskowca lotniskowca Cavour. Fot./Marina Militare.

radar.rp.pl

Pierwsze lądowanie włoskiego samolotu tego typu poprzedziła certyfikacja okrętu. Miała ona miejsce w marcu 2021 r. na wodach wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Wówczas z jednostki operowały dwa F-35B należące do dywizjonu doświadczalnego lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych VX-23, stacjonującej w bazie Patuxent River. Zapoczątkowanie lądowań we Włoszech to także element szkolenia pilotów, którzy muszą podtrzymać zdobyte wcześniej kwalifikacje.

Czytaj także: Włosi zamawiają kolejne F-35

Włochy są trzecim państwem na świecie, które wdraża do eksploatacji wielozadaniowe samoloty bojowe skróconego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II. Na potrzeby własnych sił zbrojnych Rzym planuje zakup 30 maszyn tego typu, po 15 dla lotnictwa wojskowego i lotnictwa morskiego. Będą stanowić uzupełnienie dla 60 egzemplarzy klasycznego startu i lądowania F-35A, sukcesywnie dostarczanych do Aeronautica Militare.