Umowa dotyczy budowy sześciu okrętów podwodnych typu 212CD. Umowa ma wartość ok. 5,5 mld euro.

Dwie jednostki trafią do Deutsche Marine, a cztery do norweskiej Sjøforsvaret. Budowa pierwszego okrętu rozpocznie się w 2023 r., a dostawa w 2029 r. Będzie to pierwsza z serii jednostek dla Norwegii.

Czytaj także: Ponad 6 miliardów euro na nowe okręty dla Deutsche Marine

Niemiecka para trafi do odbiorcy w latach 2032 i 2034. Ważnym partnerem dla niemieckiego koncernu stoczniowego będzie norweski Konsberg Defence & Aerospace. Przygotowując się do realizacji umowy już w 2019 r. thyssenkrupp Marine Systems rozpoczął inwestycje w swą infrastrukturę stoczniową, których wartość ma sięgnąć 250 mln euro.

Niemiecko-norweskie okręty podwodne

Niemiecko-norweska współpraca związana z programem 212CD wystartowała 30 lipca 2017 r. Wówczas podpisano międzyrządową umowę otwierającą drogę do wspólnego zakupu nowych okrętów. W ślad za deklaracją szefów rządu, porozumienie zawarły ministerstwa obrony obydwu państw, reprezentowane odpowiednio przez BAAINBw i Forsvarsmateriell.

Czytaj także: Norwegia zainteresowana amerykańskimi śmigłowcami przyszłości

Wydawało się wtedy, że kontrakt przemysłowy może być sfinalizowany do końca 2019 r. Ostatecznie pandemia COVID-19, ale także liczne różnice zdań pomiędzy partnerami, sprawiły, że porozumienie osiągnięto dopiero kilka tygodni temu. To umożliwiło formalne zawarcie umowy.

"212CD Expeditionary. Rys./tkMS."

Wizja artystyczna okrętu 212CD Expeditionary. Rys./tkMS.

radar.rp.pl

W przypadku Norwegii, cztery jednostki 212CD pozwolą na zastąpienie sześciu obecnie eksploatowanych okrętów podwodnych typu Ula (niemiecki typ 210). Okręty weszły do służby w latach 1989-1990. Z kolei w Republice Federalnej Niemiec nowe okręty dołączą do sześciu przedstawicieli typu 212A (w służbie od 2005-2016).

Będą wyposażone w: nowe sensory, unowocześniony system AIP znany z poprzedników – PEM FC (Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell, ogniwo paliwowe z membraną polimerową do wymiany protonów), baterie litowo-jonowe i nowy system zarządzania walką Orcca. Jest on opracowywany wspólnie przez Atlas Elektronik (spółkę zależną tkMS) i norweską firmę Kongsberg Defense & Aerospace, które w tym celu w październiku 2017 r. utworzyły joint venture kta Naval Systems.

Polska zaproszona do programu

Także Polskę zaproszono do udziału w programie 212CD. To w odpowiedzi na zainicjowany przez MON program Orka, dotyczący pozyskania nowych okrętów podwodnych.

Czytaj także: Niemiecko-norweskie okręty podwodne bez Polski

Teoretycznie, oprócz uczestnictwa w projekcie rozwoju okrętu podwodnego i uczestnictwa w jego produkcji, istniały szanse na wynegocjowanie dobrych warunków finansowych. Niestety program zakupu nowych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej odsunięto na czas nieokreślony. Priorytet uzyskała budowa fregat Miecznik.