Ponad 6 miliardów euro na nowe okręty dla Deutsche Marine

Komisja Budżetowa Bundestagu zaaprobowała fundusze w wysokości ponad 6 mld euro na zakup nowych okrętów dla Marynarki Wojennej Sił Zbrojnych Republiki Federalnej Niemiec.

Publikacja: 29.06.2021 11:24

Ponad 6 miliardów euro na nowe okręty dla Deutsche Marine

Foto: Okręty podwodne typu 212CD. Rys./tkMS.

Środki te zostaną zostaną rozdysponowane pomiędzy firmy, które zbudują m.in: okręty podwodne, zbiornikowce floty i okręty rozpoznania radioelektronicznego.

Czytaj także: Niemcy kuszą Grecję fregatami

Pierwszą umowę już zawarto. Rodzinna spółka stoczniowa Fr. Lürssen Werft z Vegesack koło Bremy zakontraktowała z Federalnym Biurem ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Sił Zbrojnych (BAAINBw, Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) trzy okręty rozpoznawcze typu 424 (Flottendienstbooten der Klasse 424). Zastąpią one w służbie tyle samo jednostek typu 423: Alster (A 50), Oste (A 52) i Oker (A 35), będących w linii od lat 1988-1989.

"Okręty rozpoznawcze Klasse 424 (szkic koncepcyjny). Rys./BAAINBw."

Lürssen zakontraktował trzy okręty rozpoznawcze Klasse 424 (szkic koncepcyjny). Rys./BAAINBw.

Foto: radar.rp.pl

Seria ma kosztować 2,1 mld euro. Kwota obejmuje również specjalistyczne szkolenie 42-osobowych załóg. Jednostki będą mierzyły ok. 130 m. Projekt szczegółowy ma być gotowy i zatwierdzony do 28 lutego 2023 r. Koszty budowy nie mogą przekraczać ram finansowych określonych w umowie. Konstrukcja będzie wykorzystywała standardy cywilne w zakresie niewpływającym negatywnie na funkcjonalność okrętów. Jednostki rozpoznawcze Klasse 424 mają być przekazane Deutsche Marine do 2027 r.

Czytaj także: Niemcy startują z budową fregat nowego pokolenia

Na podpisanie czeka umowa na dwa zbiornikowce paliwowe (Betriebsstofftransporter) za sporą kwotę 914,3 mln euro (prawdopodobnie w formule 1+1, prototyp za 560 mln euro). Najpewniej producentem tej pary będzie stocznia Meyer Werft w Papenburgu. Te jednostki są potrzebne do zastąpienie przestarzałych już i wyeksploatowanych zbiornikowców typu 707. Spessart (A 1442) i Rhön (A 1443), będących w użyciu od 1977 r.

Swój „kawałek tortu” otrzyma także Fr. Fassmer z Berne, która wyprodukuje mniejsze jednostki pomocnicze.

Jednak największym beneficjentem funduszy wspomnianych na wstępie będzie holding thyssenkrupp Marine Systems z Kilonii. Zbuduje on dwa okręty podwodne typu 212CD za 2,8 mld euro. Zatwierdzenie wydatków przez Bundestag pozwoli na procedowanie umowy z Norwegią, która już zamówiła cztery takie jednostki.

Czytaj także: Niemiecko-norweskie okręty podwodne bez Polski

Obecnie kilońska stocznia buduje okręty podwodne dla: Arabskiej Republiki Egiptu, Izraela i Singapuru. Jest ona obecnie największym zachodnim producentem konwencjonalnych okrętów podwodnych, w tym z napędem niezależnym od dostępu powietrze (AIP).

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10