MSPO mógłby odwołać tylko kontratak koronawirusa

Postanowiliśmy, że największe targi zbrojeniowe w naszej części Europy, czyli kielecki Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, odbędzie się w tym roku w tradycyjnym terminie –  zapewnia „Radar” Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce.

Publikacja: 19.06.2020 14:05

Fotorzepa/Roman Bosiacki

Fotorzepa/Roman Bosiacki

Foto: Fotorzepa/Roman Bosiacki

Nie jest tajemnicą, że już od miesięcy trwały intensywne uzgodnienia, które miały zagwarantować  obecność na MSPO strategicznego partnera – Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Wiosną tego roku, w szczycie ataku pandemii w naszym kraju, nowy zarząd PGZ poważnie rozważał wycofanie się z najbliższej edycji zbrojeniowej wystawy. Argumentem było wciąż wysokie zagrożenie koronawirusem oraz obawy,  czy w okresie spowolnienia gospodarczego znajdą się pieniądze na przygotowanie spektakularnych akcji promocyjnych i pokazów.

Czytaj także: Brytyjskie rakiety mierzą w tegoroczne MSPO

Wydaje się, że determinacja organizatorów MSPO, która jest jedną z głównych lokomotyw biznesu w kalendarzu Targów Kielce, przyniosła rezultaty. W miniony czwartek, po ostatniej turze negocjacji,  patronujący rozmowom wiceminister spraw zagranicznych Piotr Wawrzyk ujawnił, że uzgodnienia w centrali PGZ zakończyły się sukcesem. Narodowa zbrojownia nie rezygnuje z roli strategicznego partnera MSPO.

W cieniu pandemii

Już po tej optymistycznej wiadomości zastrzeżenia w sprawie obecności PGZ na tegorocznym salonie obronnym zgłosiły władze zbrojeniowego holdingu. W odpowiedzi na pytania Radaru Ilona Kachniarz, rzecznik PGZ poinformowała, że ostateczna decyzja, w kwestii udziału PGZ w MSPO w tym roku zostanie podjęta w drugiej połowie lipca. Zgodnie z ustaleniami są dwie możliwości. Odwołanie edycji MSPO w tym roku lub też ograniczony udział PGZ w wydarzeniu. Wszystko będzie zależało od bieżącej sytuacji epidemicznej.

Prezes Andrzej Mochoń konsekwentnie stawia na pozytywny scenariusz. W rozmowie z „Radarem” przyznaje, że konieczność zachowania maksymalnego bezpieczeństwa sanitarnego w okresie odblokowywania gospodarki jest rzeczą oczywistą. Zresztą są już wytyczne sanitarne i dotyczące bezpieczeństwa wystaw. Przygotowało je Ministerstwo Rozwoju wraz z Głównym Inspektoratem Sanitarnym przy ścisłej współpracy z Polską Izbą Przemysłu Targowego. Zasady te mają precyzować, co wolno, a czego nie wolno podczas organizacji wielkich imprez w trakcie epidemii koronawirusa.

– Odmrożenie to dla branży nadzieja na odzyskanie przychodów, które od lutego 2020 r. spadły do zera. Potrzebne jest też przedłużenie działania wsparcia z tarcz do całkowitego odblokowania imprez targowych – uważa Beata Kozyra – prezes PIPT.

Targi bez konkurentów

Zapewne  utrzymujące się  ograniczenia w przekraczaniu niektórych granic, czy zawieszenie na części tras międzynarodowej komunikacji lotniczej, będzie miało wpływ na  kształt tegorocznego MSPO.

– Nastawiamy się zatem, że ten najbliższy salon obronny będzie niestandardowy i raczej skoncentrowany na rynku europejskim – mówi Mochoń.

– Niekwestionowanym atutem obronnej wystawy w Kielcach już teraz jest fakt, że będą to jedyne w tym roku targi przemysłu zbrojeniowego na kontynencie. Wszystkie duże, konkurencyjne wystawy   lotniczo-obronne, organizowane są zwykle wiosną. Le Bourget w Paryżu czy brytyjskie Farnborough  miały pecha. Ze względu na szczyt pandemii zostały odwołane – przypomina prezes Targów Kielce.

Nie jest tajemnicą, że już od miesięcy trwały intensywne uzgodnienia, które miały zagwarantować  obecność na MSPO strategicznego partnera – Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Wiosną tego roku, w szczycie ataku pandemii w naszym kraju, nowy zarząd PGZ poważnie rozważał wycofanie się z najbliższej edycji zbrojeniowej wystawy. Argumentem było wciąż wysokie zagrożenie koronawirusem oraz obawy,  czy w okresie spowolnienia gospodarczego znajdą się pieniądze na przygotowanie spektakularnych akcji promocyjnych i pokazów.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej