Kancelaria Sejmu RP opublikowała na swej stronie internetowej interpelację poselską dotyczącą przyszłości sił podwodnych Marynarki Wojennej.
Ma ona związek z procesem wycofywania okrętów typu Kobben i brakiem informacji o postępach procesu pozyskania nowych jednostek w ramach programu Orka.
Czytaj także: Polska flota podwodna odchodzi w zapomnienie. Kobbeny kończą służbę
Autorami interpelacji są posłowie: Konrad Berkowicz, Grzegorz Braun, Artur Dziambor, Janusz Korwin-Mikke, Jakub Kulesza i Dobromir Sośnierz. Wszyscy Konfederacja Wolność i Niepodległość. W obecnej kadencji Sejmu kierowali już oni pytania do resortu obrony związane m.in. z losem okrętów typu Kobben. Tym razem interpelacja obejmuje osiem pytań, spośród nich warto zwrócić uwagę na następujące:
- Jaki jest stan techniczny okrętu ORP Orzeł?
- Kiedy po raz ostatni ORP Orzeł dokonywał zanurzenia?
- Jakie są plany ministerstwa co do przyszłości Dywizjonu Okrętów Podwodnych?
- Plan Modernizacji Technicznej SZ RP na lata 2013-2022 zakładał pozyskanie do 2022 r. dwóch okrętów podwodnych. Kto ponosi odpowiedzialność za niepowodzenie tego projektu?
- Jeżeli okręty typu Kobben zostały wycofane ze służby, to jak będzie wyglądał proces szkolenia marynarzy służących na okrętach podwodnych? Przy użyciu jakich okrętów bądź trenażerów będzie utrzymywana gotowość załóg?
Po rozpoczęciu procesu wycofywania dwóch ostatnich okrętów typu Kobben, w Dywizjonie Okrętów Podwodnych pozostaje wyłącznie ORP Orzeł. Być może w tym roku dojdzie do podpisania umowy na zakup używanych okrętów typu Södermanland ze Szwecji. Negocjacje w tej kwestii toczą się przynajmniej od listopada 2019 r. 12 lutego minister Mariusz Błaszczak zapowiedział, że na początku roku dojdzie do podpisania kontraktu morskiego, być może miał on na myśli właśnie porozumienia ze Szwecją.
Czytaj także: Szwedzkie okręty w służbie Marynarki Wojennej?
Zgodnie z deklaracjami politycznymi, Marynarka Wojenna ma otrzymać w bliżej nieokreślonej przyszłości nowe okręty podwodne. Zainteresowanie programem Orka wyrażają cały czas trzej producenci jednostek tej klasy – thyssenkrupp Marine Systems, Naval Group i Saab Kockums.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.