Stratotankery z systemem ADS-B

We wrześniu siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) rozpoczęły instalację systemu ADS-B Out w samolotach tankowania powietrznego typu Boeing KC-135 Stratotanker.

Publikacja: 11.09.2019 13:15

Samolot KC-135R Stratotanker ze skrzydła tankowania powietrznego 22nd ARW ląduje w swojej bazie maci

Samolot KC-135R Stratotanker ze skrzydła tankowania powietrznego 22nd ARW ląduje w swojej bazie macierzystej McConnel AFB w Kansas. Fot./USAF

Foto: Samolot KC-135R Stratotanker ze skrzydła tankowania powietrznego 22nd ARW ląduje w swojej bazie macierzystej McConnel AFB w Kansas. Fot./USAF

System ADS-B Out (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast Out) to urządzenie transmitujące w czasie rzeczywistym dane na temat aktualnej pozycji statku powietrznego w przestrzeni.

Pozycja jest obliczana na bazie sygnału GPS, a uzyskiwany obraz przypomina odczyt radarowy pokazujący pozycję, kierunek i numer lotu. Dane te w postaci skompresowanej nadawane są przez system ADS-B na częstotliwościach 1030–1090 MHz. Ich odbiorcą mogą być wszystkie inne statki powietrzne wyposażone w ADS-B oraz naziemne odbiorniki ADS-B.

Czytaj także: US Air Force rozwijają koncepcję operacji z lotnisk wysuniętych

System jest też użytecznym narzędziem do określania pozycji samolotów lub innych obiektów na lotniskach. Rozróżnia się dwa rodzaje systemów: ADS-B Out oraz ADS-B In. Pierwszy z nich to transponder nadający dane na temat pozycji statku powietrznego. Drugi, ADS-B In, służy jedynie do odbierania informacji z sieci naziemnej.

Instalacja systemu ADS-B Out ma zostać przeprowadzona we flocie 398 samolotów Boeing KC-135R i T (344 KC-135R i 54 KC-135T). Proces ten nie jest jednakże częścią prowadzonego obecnie programu modernizacji awioniki w KC-135 Stratotanker do standardu Block 45.

""

KC-135R ze zmodernizowanym kokpitem do standardu Block 45. Samolot należy do skrzydła tankowania powietrznego 128th ARW Gwardii Narodowej stanu Wisconsin, bazującego w porcie lotniczym Gen Mitchell w Milwaukee. Fot./USAF

radar.rp.pl

Główny dostawca ADS-B Out – firma Collins Aerospace – instaluje system, „podpinając” ADS-B Out do transpondera „swój-obcy” (IFF – Identification Friend or Foe) KC-135. Transponder IFF będzie więc służył jako nadajnik sygnału z ADS-B Out. Całość prac instalacyjnych przeprowadzą wojskowe zakłady remontowe Oklahoma City ALC (Air Logistic Complex) znajdujących się bazie sił powietrznych Tinker AFB w Oklahomie.

Wielki plan modernizacyjny

Siły powietrzne planują wyposażyć w system ADS-B out ok. 2936 różnych statków powietrznych, które jeszcze go nie posiadają. W liczbie tej znajduje się:

  • 1129 śmigłowców,
  • 923 samoloty transportowe i tankowania powietrznego,
  • 625 samolotów szkolnych
  • 259 samolotów rozpoznawczych, dowodzenia i kontroli powietrznej.

Wśród maszyn należących do dowództwa transportowego (AMC – Air Mobility Command), oprócz KC-135, ADS-B Out mają otrzymać również samoloty tankowania powietrznego KC-10A Extender. System trafi także do samolotów transportowych: C-5M Galaxy, C-17A Globemaster III, C-130H Hercules, C-130J Super Hercules oraz C-21A Learjet.

Czytaj także: Nowy śmigłowiec ratownictwa bojowego dla US Air Force

W połowie października ma zakończyć się dostawa 176 systemów ADS-B przewidzianych do montażu w samolotach transportowych C-130H Hercules. System dostarcza firma iAccess Technologies. Prace montażowe prowadzi Collins Aerospace, w ramach programu modernizacji awioniki we flocie C-130H – AMP 1 (Avionics Modernization Program 1).

W maju 2010 r. amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA – Federal Aviation Administration) ogłosiła, że do stycznia 2020 r. wszystkie statki operujące w przestrzeni powietrznej muszą mieć na wyposażeniu transpondery ADS-B Out.

Kwestia instalacji systemów ADS-B Out i obowiązkowego nadawania pozycji statków powietrznych wzbudziła początkowo wiele kontrowersji. Agencje rządowe takie jak Pentagon, CIA, FBI czy DHS (departament bezpieczeństwa krajowego) wyrażały obawy związane z bezpieczeństwem i problemami utajniania określonych przelotów.

Czytaj także: Tomahawki wracają do wszystkich rodzajów sił zbrojnych

W lipcu 2019 r., na mocy oddzielnego porozumienia zawartego z podmiotami rządowymi, Federalna Administracja Lotnictwa zezwoliła na wykonywanie lotów przez statki powietrzne agencji rządowych z wyłączonymi systemami ADS-B. Zezwolenie na „nietransmitowane” przeloty FAA wydaje po wcześniejszym zgłoszeniu ich przez dany podmiot.

System ADS-B Out (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast Out) to urządzenie transmitujące w czasie rzeczywistym dane na temat aktualnej pozycji statku powietrznego w przestrzeni.

Pozycja jest obliczana na bazie sygnału GPS, a uzyskiwany obraz przypomina odczyt radarowy pokazujący pozycję, kierunek i numer lotu. Dane te w postaci skompresowanej nadawane są przez system ADS-B na częstotliwościach 1030–1090 MHz. Ich odbiorcą mogą być wszystkie inne statki powietrzne wyposażone w ADS-B oraz naziemne odbiorniki ADS-B.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego