Niemiecki okręt wrócił do domu

Do portu w Kilonii wszedł okręt podwodny U 36, najnowsza i zarazem ostatnia z pary jednostek typu 212A drugiej serii, który spędził poza wodami macierzystymi pięć miesięcy.

Publikacja: 10.06.2019 10:18

Okręt podwodny U 36. Fot./Deutsche Marine.

Okręt podwodny U 36. Fot./Deutsche Marine.

Foto: Okręt podwodny U 36. Fot./Deutsche Marine.

W tym czasie U-Boot przebył ponad 8000 mil morskich, z czego 5000 w zanurzeniu. Nazajutrz, w macierzystej bazie w pobliskim Eckernförde, odbyło się uroczyste powitanie U 36 i jego załogi połączone z konferencją prasową.

Czytaj także: Pani kanclerz chce lotniskowca

U-Boot operował z bazy Haakonsvern w Norwegii. Wspierał także ćwiczenia sił NATO w Zatoce Biskajskiej i kurs FOST (Flag Officer Sea Training) w Wielkiej Brytanii. Działania U 36 na północy Europy były związane m.in. zacieśnieniem współpracy pomiędzy Niemcami i Norwegią. Zwiazane jest to z decyzją Oslo o wyborze okrętów typu 212CD (common design). Zastąpią obecnie eksploatowane obecnie jednostki typu 210/Ula. Umowa obejmie cztery okręty. W tym czasie realizowano rotację załogi.

Pod koniec pobytu w Norwegii okręt przy prędkości manewrowej około 1 węzła wszedł na mieliznę w bazie morskiej w Haakonsvern. Uszkodził wtedy niegroźnie jeden z rufowych sterów zanurzania. Naprawa trwała dwa dni. Wcześniej oceny strat dokonali specjaliści ze stoczni thyssenkrupp Marine Systems – producenta serii – stwierdzając, że nie ma potrzeby transportu okrętu do stoczni w Kilonii.

Szkody objęły mniej niż 2 proc. powierzchni płetwy. Po naprawie Organ Nadzoru Środków Pływających Bundeswehry (Aufsichtsbehörde für Wasserfahrzeuge der Bundeswehr) wyraził zgodę na wykonywanie dalszych zadań przez U 36.

Czytaj także: Bundeswehra przeprowadziła strzelanie z pocisków Spike-LR

Deutsche Marine eksploatuje obecnie sześć okrętów typu 212 dwóch serii. Pierwsza czwórka trafiła do służby w latach 2005-2007. Dwa kolejne w okresie 2015-2016. Obecnie planowane jest zamówienie dwóch w wersji CD, które będą budowane w kooperacji z Norwegią. Podobnie jak Niemcy, także Włosi (obecnie jedyni eksportowi użytkownicy typu 212) planują powiększenie swojej floty z czterech do sześciu jednostek.

W tym czasie U-Boot przebył ponad 8000 mil morskich, z czego 5000 w zanurzeniu. Nazajutrz, w macierzystej bazie w pobliskim Eckernförde, odbyło się uroczyste powitanie U 36 i jego załogi połączone z konferencją prasową.

Czytaj także: Pani kanclerz chce lotniskowca

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego