FCAS powoli nabiera kształtów

Wizualizacja samolotu FCAS. Rys./Airbus.

Minister ds. sił zbrojnych Francji Florence Parly i obrony Republiki Federalnej Niemiec Ursula von der Leyen uruchomiły fazę przemysłową budowy samolotu bojowego nowej generacji FCAS (Future Combat Air System).

Wizyta w zakładach grupy Safran stała się też okazją do podpisania dwóch umów. Pierwsza z nich dotyczy uruchomienia prac nad silnikiem do FCAS, który opracuje konsorcjum Safran i MTU. Według deklaracji, w połowie roku planowane jest zawarcie formalnego kontraktu na budowę demonstratora technologii takiego silnika.

Druga umowa, o wartości 65 mln euro, dotyczy uruchomienia prac koncepcyjnych i projektowych.

FCAS ma, według deklaracji politycznych, stanowić odpowiedź na potrzeby sprzętowe głównych europejskich potęg gospodarczych i militarnych. Mowa o członkach NATO oraz Unii Europejskiej, które będą za kilkanaście lat potrzebować samolotów bojowych nowego pokolenia.

Zaangażowane w projekt kraje planują także wersję eksportową maszyny. W tej kwestii brak jednak finalnego porozumienia międzyrządowego odnośnie ewentualnych ograniczeń. Tak jak w przypadku obecnych Eurofightera i Rafale, FCAS może być jednym z dwóch euromyśliwców przyszłości. Własną maszyny tworzą też Brytyjczycy w ramach międzynarodowego konsorcjum skupionego wokół programu Tempest.

Czytaj także: Hiszpania dołączyła do programu myśliwca przyszłości

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

US Navy rozważa przedłużenie służby pocisków Trident D5 do roku 2080

Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) rozpoczęła studium nad możliwością użytkowania strategicznych pocisków balistycznych ...

Analiza Radaru: K2PL – czy naprawdę umowa już wkrótce?

Od pierwszych dni stycznia tego roku w zagranicznych mediach pojawiają się informacje związane z ...

Amerykańsko-włoskie starcie o kontrakt

Południowokoreańska agencja ds. zakupów zbrojeniowych DAPA rozpisała przetarg na zakup drugiej partii śmigłowców do ...