Chinooki dla Królewskich Sił Powietrznych? Chętnie, ale później

H-47(ER). Fot./Boeing.
H-47(ER). Fot./Boeing.
Śmigłowiec H-47(ER) – firmowy egzemplarz pokazowy. Fot./Boeing.

Brytyjski dziennik „The Telegraph” informuje, że Ministerstwo Obrony Zjednoczonego Królestwa potwierdziło gotowość zakupu 14 nowych ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook.

Zakup, z powodu ograniczeń budżetowych, rząd Jej Królewskiej Mości chciałby odwlec o kilka lat. Ten niuans umowy jest teraz negocjowany z Amerykanami.

O sprawie tego samego dnia napisała też amerykańska agencja informacyjna Bloomberg. Brytyjski resort obrony wynegocjował już z Pentagonem szczegóły transakcji. W jej ramach rząd w Londynie kupi dla Royal Air Force 14 śmigłowców H-47 Chinook ER (oznaczenie producenta, ER – Extended Range, czyli o zwiększonym zasięgu). Zakupu dokona wraz wraz z ich wyposażeniem dodatkowym. Silnikami, strzeleckim uzbrojeniem pokładowym i systemami samoobrony. Całość wyceniono łącznie na 2 mld dol. (1,4 mld funtów). To daje nam cenę prawie 143 mln dol. za śmigłowiec (!).

Chinook. Fot./RAF
Chinook to dziś najcięższy śmigłowiec w brytyjskiej służbie. Fot./RAF.

Jeszcze 25 marca brytyjska ambasada w Waszyngtonie przesłała list potwierdzający chęć podpisania zamówienia. Niemniej, w liście czytamy, że ze względu na światowy wpływ pandemii COVID-19, brytyjski rząd musi jeszcze raz rozważyć finansową część transakcji.

W odpowiedzi udzielonej agencji Bloomberg brytyjska ambasada wyjaśnia, że Zjednoczone Królestwo „[…] chętnie proaktywnie zaangażuje się w zrozumienie i wysiłki złagodzenia wpływu trzyletniego odroczenia [wykonania kontraktu] na cenę i harmonogram dostaw, jednocześnie uznając, że istnieje wiele czynników, pragmatycznych i tych związanych z bazą produkcyjną, które muszą być wzięte pod uwagę, a część z nich nie jest ujęta w dokumencie LOA [Letter of Offer and Acceptance]”.

Czytaj także: Brytyjski przegląd obronny. Zmiany w RAF

W innym miejscu brytyjska ambasada wyjaśnia, że to trzyletnie odroczenie nie będzie przeszkodą, aby kontrakt zrealizować przed końcem 2030 r. Firma Boeing w komentarzu dla Bloomberga napisała tylko, „[…] że ma silne partnerstwo ze Zjednoczonym Królestwem” i „Oczekuje jego ugruntowania poprzez kontynuowanie zakupu H-47 Chinook Extended Range”.

Brytyjski problem Boeinga

Odroczenia płatności i produkcji brytyjskich H-47(ER) nie są po myśli Boeinga. Chinooki produkują zakłady koło Filadelfii w stanie Pensylwania, które muszą montować co najmniej 18 maszyn rocznie, aby zachować rentowność. Niemniej w latach podatkowych 2021 – 2024 Pentagon zapowiedział, że chce zmniejszyć swoje zamówienie na Chinooki z 68 do 40. Zaoszczędzone w ten sposób 962 mln dol. przesunie do innego śmigłowcowego programu. Będzie to Future Attack Reconnaissance Aircraft Program (FARA).

Czytaj także: Dwóch finalistów programu FARA

Krok ten w latach 2020 – 2021 udało się Boeingowi zablokować w Kongresie przy pomocy opłacanych kongresmenów. I tak US Army musiała w tym roku zamówić nawet dodatkowe pięć Chinooków. Jednak US Army nie składa broni. W kolejnym projekcie budżetu na rok podatkowy 2022 znów wnioskuje o redukcję zakupów tych śmigłowców. Poprzednia administracja prezydencka w ramach osiągnięcia kompromisu, aby US Army nie musiało zamawiać zbędnych maszyn, a Boeing nie tracił zysków, zwiększyła wysiłki eksportowe. Ówczesny sekretarz US Army Ryan McCarthy naciskał na Zjednoczone Królestwo i Zjednoczone Emiraty Arabskie, aby oba państwa zamówiły dodatkowe maszyny (Londyn 14, a Abu Zabi 10), co się udało. Jednak teraz Brytyjczycy chcą to renegocjować.

Chinooki w barwach RAF

Brytyjskie lotnictwo eksploatuje Chinooki od listopada 1980 r. Obecnie ma ich 60 w czterech wersjach (HC): Mk 4, Mk 5, Mk 6 i Mk 6A. Wszystkie mają ujednolicone cyfrowe kabiny pilotów.

Czytaj także: Chinooki dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Mk 6 to brytyjski wariant CH-47F. Mk 4 są modernizowane do wersji Mk 6A (w tym roku miały zostać zmodernizowane ostanie z nich). Natomiast Mk 5 powstały poprzez modernizację starszych Mk 3, różniących się od standardowych CH-47 zbiornikami paliwa o podwojonej pojemności.

Stacjonują w dwóch baza lotniczych (Odiham i Benson), podzielone między cztery dywizjony (18., 27., 28., 7.). Nowe H-47(ER) mają zastąpić najstarsze z brytyjskich Chinooków. W 2018 r. Londyn sondował warunki zakupu 16 z nich, ostatecznie stanęło na 14. Wersja ER to taki nowoczesny Mk 5, powstały na bazie konstrukcji kadłuba MH-47G Block II, czyli Chinooka dla pułku 160th SOAR (A) Night Stalkers – lotnictwa wojsk specjalnych Stanów Zjednoczonych.

Czytaj także: Amerykańsko-amerykański pojedynek w Niemczech

Boeing oferował H-47(ER) także Niemcom jako nowy Schwere Transporthubschrauber (STH). H-47(ER) ma cyfrową kabinę pilotów Common Avionics Architecture System (CAAS) i cyfrowy system sterowania Digital Automatic Flight Control System (DAFCS), tak samo jak brytyjskie Mk 6 i 6A. H-47(ER) ma kabinę ładunkową wysoką na 1,88 m, długą na 9,19 m i szeroką na 2,29 m (wymiary użyteczne). Dzięki powiększonym zbiornikom paliwa H-47(ER) bez tankowania w powietrzu (może być wyposażony w sondę do tankowania) ma zasięg wynoszący 1000 km (CH-47F 630 km) przy maksymalnej masie startowej 22 680 kg i prędkości przelotowej 291 km/h (warunki środowiskowe jak dla wysokości poziomu morza).

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Pierwsze śmigłowce H160 dla Sił Zbrojnych Republiki Francuskiej

Francja zamówiła cztery wielozadaniowe śmigłowce transportowe H160 w konfiguracji poszukiwawczo-ratowniczej. Zamówienie na cywilne wiropłaty ...

Izraelska marynarka planuje wcielenie nowych korwet

Ministerstwo Obrony Izraela zawarło kontrakt dotyczący zaprojektowania lekkich korwet typu Reshef. Okręty zastąpią w ...

Rakietowy offset za Patrioty dopinany w grupach roboczych

Międzynarodowe polsko amerykańskie grupy robocze – z udziałem przedstawicieli rządów i przemysłu obronnego – ...